NASA objevila obrovskou zářící zeď z vodíku, která obepíná Sluneční soustavu

12.08.2018 - Stanislav Mihulka

Sonda New Horizons detekovala ultrafialové záření, které podle všeho pochází z vodíkové zdi na hranicích Sluneční soustavy

<p>Při pohybu Sluneční soustavy galaxií se před ní hromadí galaktický materiál, včetně vodíku</p>

Odborníci NASA, kteří se podílejí na misi meziplanetární sondy New Horizons, objevili zeď tvořenou vodíkem, obklopující Sluneční soustavu. Ta by měla být tvořená galaktickým materiálem, který Sluneční soustava „hrne“ před sebou, při pohybu Mléčnou dráhou.

Slunce a planety naší soustavy obklopuje bublina slunečního větru. Na hranicích této bubliny, která se společně se Sluneční soustavou pohybuje vesmírem, se hromadí materiál tvořený malými částicemi, jejichž vlastnosti nestačí na to, aby pronikly skrz hranice bubliny slunečního větru do vnitřku Sluneční soustavy.

New Horizons míří k hranici

Sonda New Horizons, která v roce 2015 minula Pluto, se řítí vesmírem směrem k hranicím Sluneční soustavy. George Randall Gladstone z Texaské univerzit v San Antoniu a jeho kolegové zjistili, že zařízení Alice na palubě sondy naměřilo ultrafialové záření, které by podle všeho mělo být právě zářením vodíkové zdi kolem Sluneční soustavy.

TIP: Sonda New Horizons míří vstříc novým výzvám: Na co se můžeme těšit?

Badatelé nicméně varují, že nemohou objev potvrdit se stoprocentní jistotou. Ultrafialové záření, které detekovala sonda New Horizons a v roce 1992 také její mnohem starší předchůdce sonda Voyager, může být i odjinud. Je prý jistá možnost, že pozorované záření pochází ze vzdálenějšího vesmíru. Jistotu budou mít vědci až v případě, kdy sonda New Horizons touto zdí proletí a zmíněné záření bude detekovat nikoliv před sebou, ale za sebou.

• Zdroj fotografií: Alder Planetarium/NASA