NASA opět slaví: Dron Ingenuity se proletěl nad povrchem Marsu

20.04.2021 - Martin Reichman

Americká vesmírná agentura NASA potvrdila, že se jí podařilo krátce vzletět a následně přistát s vrtulovým dronem Ingenuity na Marsu. Jde o historicky první kontrolovaný let pozemského stroje na cizí planetě.

<p>Létání ve velmi řídké atmosféře Marsu je o mnoho náročnější než na Zemi, vrtule tak musí vyvinout asi 2400 otáček za minutu, což je mnohonásobně více než pozemské helikoptéry.</p>

Ingenuity (Vynalézavost) dorazila na povrch rudé planety v únoru jako součást průzkumného roveru Perseverance. Původně měla vzlétnout už ke konci minulého týdne, operátoři mise ale museli nejdříve vyřešit softwarový problém se startovací sekvencí.

Po úspěšném zásahu operátorů a úpravě načasování jednotlivých startovacích příkazů se během včerejška 1,8 kilogramu těžký dron Ingenuity vznesl nad povrch Marsu. Letová sekvence, trvající zhruba 20 sekund, byla zcela automatická a vědci neměli během manévru se strojem přímé spojení. Ingenuity následně po dokončení letu odeslala data ze svých měřících přístrojů a jednu ze vzduchu pořízenou černobílou fotografii k roveru Perseverance, který pak soubory přeposlal do řídícího centra na Zemi.

TIP: NASA vyšle hledat život na Titan unikátní létající lander Dragonfly

Získaná data ukázala funkčnost všech klíčových částí dronu – správnou rychlost točení dvou protiběžných karbonových rotorů i údaje o změně letové výšku během manévru.

Vědci mají nyní v plánu několik dalších testů. Jejich cílem je zjistit, zda by mohly podobné stroje do budoucna sloužit k prozkoumávání cizích planet. Ingenuity samotná nenese (kromě fotoaparátu a vlastního navigačního systému) žádné vědecké přístroje, jejím úkolem je pouze vyzkoušet možnosti letů na mimozemských tělesech pro případné využití v budoucích průzkumných programech.