Rover Perseverance vypustil vrtulník Ingenuity: První let je naplánován na čtvrtek

05.04.2021 - Martin Reichman

Vrtulník Ingenuity opustil bezpečí roveru Perseverance a připravuje se na svůj první let na Marsu.

<p>Vrtulový dron Ingenuity 4. dubna 2021 (Sol 43).</p>

Vrtulový dron Ingenuity 4. dubna 2021 (Sol 43).

Vrtulový dron Ingenuity by se již tento čtvrtek mohl stát prvním lidským výtvorem, který bude létat v atmosféře jiné planety. NASA má množství zkušeností s provozem roverů na Marsu, doposud nikdy ale nezkoušela nasadit létající stroj.

V minulých dnech úspěšně proběhly všechny jednotlivé fáze jeho postupného oddělování od Perseverance. Šlo o velmi pozvolný proces – Ingenuity byl postupně odjištěn, pomalu sklopen, vyklopily se i jeho čtyři nohy, přičemž každá fáze byla pečlivě monitorována. Jedná se o první akci tohoto druhu, takže operátoři mise rozhodně nechtěli nic uspěchat. Ingenuity následně dobil své akumulátory na plnou kapacitu a došlo k samotnému vyložení na povrch Marsu.

Perseverance se následně vzdálil, aby na malý solární panel Ingenuity mohly dopadat sluneční paprsky a dobíjet interní akumulátor. Ingenuity zvládl i další důležitou výzvu. Jak oznámila NASA JPL na svém twitteru, dron úspěšně přestál mrazivou marsovskou noc, kdy teploty padají až k mínus devadesáti stupňům Celsia.

TIP: Vyslanec vědy a techniky: Jaké vědecké přístroje nese rover Perseverance

Létání na rudé planetě je velmi náročné i bez ohledu na teplotu. Mars sice nabízí výhodu zhruba třetinové gravitace oproti pozemské, ale jeho atmosféra je velmi řídká. Hustota marsovské atmosféry při povrchu planety dosahuje jen asi jednoho procenta pozemské. Pokud tedy nenastanou nečekané komplikace, Ingenuity by se měl ve čtvrtek 8. dubna na 30 sekund vznést do výšky zhruba 3 metrů. Následně jsou v plánu nejméně další čtyři lety.