NASA vybrala posádku pro misi Artemis I: K Měsíci poletí komandér Moonikin Campos, Helga a Zohar

01.08.2022 - Stanislav Mihulka

Na konci srpna by měla k Měsíci zamířit bezpilotní mise Artemis I. Úplně bez posádky ale tento projekt neproběhne…

<p>Pro komandéra Campose nebude cesta k Měsíci bezúčelným výletem. Poslouží k velmi důležitým měřením vibrací a zrychlení. (foto: NASA, CC0)</p>

Podle aktuálních předpokladů se tolik očekávaný první start mise programu Artemis uskuteční 29. srpna 2022. Americká vesmírná agentura NASA v rámci příprav na tento historický start provedla další zásadní krok, který se týká posádky letu Artemis I.

Tým Exploration Ground Systems, který se v NASA podílí na přípravě mise Artemis I, nedávno oznámil, že se na palubu kosmické lodi Orion úspěšně nalodil komandér Moonikin Campos. Jde o figurínu, kterou pojmenovali po inženýrovi Arturo Camposovi – jedné z klíčových postav záchrany posádky Apollo 13 při jejich nepovedeném letu na Měsíc.

Komandér Campos, Helga a Zohar

Moonikin Campos velikostí odpovídá lidské postavě. V oranžovém skafandru pro budoucí mise NASA „First-Generation Orion Crew Survival System“ zaujme velitelské místo v lodi Orion. Úplně stejný skafandr budou nosit astronauti programu Artemis při startu a při přistáních.

V NASA dobře vědí, že samota je nepříznivým faktorem kosmických letů. Proto ani Campos nepoletí sám. Společnost mu budou dělat další dvě figuríny Helga a Zohar, které narozdíl od Campose nemají ruce a nohy. Jsou součástí experimentu Matroshka AstroRad Radiation Experiment (MARE), zaměřeného na vliv kosmického záření na posádku lodi Orion.

TIP: Jak ochránit astronauty? NASA simuluje galaktické kosmické záření na Zemi

Ani pro komandéra Campose ale nebude cesta k Měsíci bezúčelným výletem. Poslouží k velmi důležitým měřením vibrací a zrychlení, jimž budou vystaveni lidští astronauti při budoucích letech kosmické lodi Orion k Měsíci v rámci programu Artemis. Klíčovou roli v tomto experimentu sehrají dva senzory, umístěné pod sedadlem komandéra a v opěrce sedadla. Kromě toho je Campos vybaven dvěma dalšími senzory, které budou měřit vystavení jeho „těla“ kosmickému záření.