Nebeské představení: Perseidy letos předvedly skvělou show

Noc na pondělí 13. srpna letos patřila Perseidám. „Padajících hvězd“ bylo k vidění 60 až 70 za hodinu

16.08.2018 - Stanislav Mihulka

Perseidy jsou meteorický roj, který vznikl z komety 109P/Swift-Tuttle. Radiant Perseid se nachází v souhvězdí Persea. Roj je nejaktivnější mezi 11. a 13. srpnem, letos to bylo v noci na pondělí 13. srpna.

Letos se Perseidy na mnoha místech opravdu vydařily. Četní pozorovatelé noční oblohy na severní polokouli měli možnost vidět 60 až 70 „padajících hvězd“ za hodinu. Vrchol aktivity Perseid přišel vzápětí po novoluní, takže temná bezměsíční noc nabízela excelentní podmínky pro pozorování meteorů.

Perseidy a Mars

Magickou atmosféru Perseid letos dokreslovala i planeta Mars. Její červenavá záře je stále výrazná, protože se Mars stále nachází poměrně blízko k Zemi. Vrchol Perseid je sice už za námi, ale v menším počtu budou padat „hvězdy“ z tohoto roje prakticky až do konce srpna. Dalším významným meteorickým rojem budou Orionidy, jejichž vrchol nás čeká 21. a 22. října.

TIP: Srpnová obloha: Nejnebezpečnější kometa a meteorický roj Perseid

Pozorovatelé oblohy v USA měli situaci na řadě míst ztíženou oblačností a také mnohými požáry, které zuří kvůli horkém létu. V Evropě byla situace příznivější a leckde se povedla zcela bezmračná noc.

Sergio Garcia Rill