Nejdetailnější mapa Mléčné dráhy obsahuje 1,8 miliard hvězd

07.12.2020 - Stanislav Mihulka

Co nám ukázala nově zveřejněná dosud nejrozsáhlejší a nejpřesnější mapa Mléčné dráhy?

<p>Předpověď pohybu 40 tisíc hvězd, na základě pozorování observatoře Gaia pro příštích 400 tisíc let.</p>

Vesmírná observatoř, jakou je evropská Gaia, tu ještě nebyla. Získává ohromné množství dat o velkém počtu hvězd v Mléčné dráze i dalších objektech. Díky jejímu pozorování můžeme vytvářet velice detailní mapy Mléčné dráhy, především v našem širokém sousedství. Evropská kosmická agentura ESA v těchto dnech zveřejnila další dávku dat z pozorování observatoře, které značně rozšiřují náš pohled na Mléčnou dráhu.

Jde o první část třetí várky dat, která dostala označení „Early third Data Release“ (EDR3). Zahrnuje informace o zhruba 1, 812 miliardách hvězd, jejichž pozici Gaia změřila s nevídanou přesností. Díky těmto datům bylo možné sestavit doposud nejrozsáhlejší a nejvíce přesnou mapu Mléčné dráhy.

Poklad pro astronomy

Zároveň jde o další zpřesnění oproti předešlému souboru dat DR2, který byl zveřejněn v roce 2018. Podle Tima Prustiho z vedení týmu observatoře Gaia je nový soubor dat EDR3 výjimečně bohatý a slibuje velkou žeň vědeckých studií a objevů. A jak upozorňuje Prusti, stále není všem dnům konec. Gaia pozoruje a měří hvězdy dál.

TIP: Miliarda hvězd ve 3D: Tým observatoře Gaia publikoval první katalog hvězd

Z dat observatoře Gaia lze vyčíst úžasné věci. Například to, jak se Sluneční soustava pohybuje směrem k centru Mléčné dráhy. Za rok se přiblíží asi o 115 kilometrů. Data rovněž posloužila ke studiu pohybů hvězd v oblasti anticentra Mléčné dráhy, které se z našeho pohledu nachází u hvězdy Nath v souhvězdí Býka (a zároveň Vozky).

Kromě Mléčné dráhy se observatoř Gaia věnovala i Velkému a Malému Magellanovu mračnu nebo naopak našemu sousedství v Mléčné dráze. Do vzdálenosti 100 parseků od Země, což je 336 světelných let, Gaia zmapovala 331 312 hvězdných objektů. Podle odhadů jde asi o 92 procent skutečného počtu, přičemž zbytek tvoří především velmi chladní trpaslíci.

• Zdroj fotografií: ESA/Gaia/DPAC; CC BY-SA 3.0 IGO