Nepříjemně blízké setkání: Zemi ve čtvrtek jen těsně minul „neviditelný“ asteroid

30.07.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Stometrový asteroid 2019 OK se k nám přiblížil na méně než pětinu vzdálenosti Měsíce.</p>

Vesmír dokáže překvapit. A to i ten velmi blízký, o němž si myslíme, že už je víceméně prozkoumaný. Platí to i pro nedávné setkání naší planety s velmi těsně prolétajícím asteroidem.

Dotyčný asteroid, který dostal označení 2019 OK, byl objeven teprve zhruba před měsícem, vědci ale až téměř do poslední chvíle nevěděli, jaká je jeho přesná trajektorie. Problém byl v tom, že se k nám asteroid blížil od Slunce a byl tím pádem téměř neviditelný.

Nepříjemně blízké setkání

Ve čtvrtek 25. července (2019) se asteroid 2019 OK přiblížil k Zemi na vzálenost pouhých 70 tisíc kilometrů. Jde o zhruba pětinovou vzdálenost k Měsíci a podle astronomických měřítek tak jde o nepříjemně blízké setkání. Kus letící skály měřil podle vědců okolo 100 metrů a byl minimálně stokrát hmotnější, než asteroid, který měl na svědomí incident v ruském Čeljabinsku. Kdyby 2019 OK dopadl na zemský povrch, zřejmě by způsobil silnější explozi, než nejsilnější jaderná puma vyrobená lidstvem.

TIP: Proč nikdo neviděl Čeljabinský meteoroid? Hrozí nám něco podobného znovu?

Asteroid 2019 OK oběhne Slunce jednou za 2,7 roku. Jeho oběžná dráha je dost eliptická, zasahuje za oběžnou dráhu Marsu, a také se dostává blíže ke Slunci než Venuše. Podle odborníků taková oběžná dráha pro asteroid nevěstí nic dobrého. Prý je jen otázkou času, kdy se srazí s Marsem, Venuší nebo se Zemí. Výpočty zatím naštěstí ukazují, že srážka se Zemí není úplně pravděpodobná, přesto je případ náhlého zjevení asteroidu 2019 OK pro všechny výstrahou, že si na blízký vesmír musíme dávat pozor.