Nepříjemné překvapení: Meteority zasahují Měsíc mnohem častěji, než se čekalo

17.10.2016 - Stanislav Mihulka

V posledních sedmi letech zasáhlo povrch Měsíce minimálně 222 meteoritů. To je doopravdy hodně, o celých 33 % více, než vědci očekávali

Měsíc -<p>Vědci objevili na Měsíci kráter, který vznikl před pouhými 3 lety.</p>
Měsíc -

Vědci objevili na Měsíci kráter, který vznikl před pouhými 3 lety.

Podle Emersona Speyerera z Arizonské státní univerzity a jeho spolupracovníků teď budeme muset změnit odhady rizik pro budoucí astronauty a obyvatele měsíčních základen. Kromě toho se změní i naše odhady stáří míst na povrchu Měsíce, protože je odborníci odvozují právě z počtu vytvořených meteoritických kráterů. Vzhledem k většímu počtu zásahu Měsíce meteority bude řada míst na povrchu Měsíce ještě mladších, než jsme si zatím mysleli.

Sonda NASA Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) nafotila asi milion snímků povrhu Měsíce s vysokým rozlišením. Jen malá část z nich ale zachycuje stejná místa v různou dobu, na snímcích za stejných světelných podmínek.

TIP: NASA znovu obrací svůj pohled k Měsíci. Plánuje výcvikové kempy a kolonie

Speyerer a jeho tým použili důmyslný software, který automaticky analyzoval více než 14 tisíc takových snímků a snažil se nalézt rozdíly mezi snímky z různé doby. Tímto způsobem objevili 222 nově vzniklých kráterů. Rozmístění kráterů je náhodné a jejich průměr činí 2 až 43 metrů.

Nature