Nosní sprej proti Alzheimerově chorobě uspěl v prvních testech

Nově vyvinutý lék proti Alzheimerově chorobě cílí na jiné procesy, než je u léčby této neurodegenerativní nemoci obvyklé. První testy vypadají slibně

09.04.2022 - Stanislav Mihulka

Neurodegenerativní Alzheimerova choroba je stále rozšířenější hrozbou pro stárnoucí lidstvo. Až doposud se vědci a lékaři soustředili především na hromadění bílkovinné látky amyloidu beta a proteinu tau v mozku, což je považováno za hlavní příčinu neurodegenerativních procesů. Prakticky všechny slibné léky ale nakonec selhaly v klinických testech na lidech a řada farmaceutických společností na vývoj těchto léků rezignovala.

Biotechnologická společnost Neuro-Bio, kterou v roce 2013 založila britská neurovědkyně Susan Greenfieldová z Oxfordu, šla jinou cestou. Podle Greenfieldové je nutné cílit na mechanismy, které předcházejí samotnému hromadění zmíněných toxických látek v mozku pacientů s Alzheimerem. Neurovědkyně je přesvědčena, že když už se tyto látky v mozku hromadí a způsobují škody, je již na účinnou léčbu pozdě.

Nová léčba Alzheimera

Vědci v Neuro-Bio považují za jednu z klíčových molekul, které spouštějí procesy Alzheimerovy choroby, látku zvanou T14. Zvýšení obsahu této látky v mozkovém kmeni by mohlo být jedním z prvních patologických projevů této choroby. Látka T14 hraje významnou roli v raném vývoji mozku, ale zdá se, že v dospělosti může naopak škodit.

Tým společnosti Neuro-Bio vyvinul látku NBP14, která se aplikuje v nosním spreji, a která působí proti škodlivým účinkům molekuly T14. Nová léčba má za sebou preklinické testy na myších s uměle vyvolanou Alzheimerovou chorobou a výsledky jsou slibné. Po 6 týdnech aplikace spreje u těchto myší došlo k poklesu hladiny amyloidu v mozku a po 14 týdnech se chování a projevy myší dostaly na úroveň, která se blíží zdravým myším.

TIP: Nová naděje: DNA vakcína úspěšně léčí Alzheimera. Zatím funguje u myší

Výsledky věrohodně ukazují, že látka NBP14 aplikovaná nosním sprejem může narušovat neurotoxické procesy, které vedou k degeneraci mozkových buněk při Alzheimerově chorobě,“ pochvaluje si Paul Herrling z vedení společnosti Neuro-Bio. Přestože tento léčebný postup zatím nebyl odzkoušen na lidech, testy na myších podle Herrlinga ukazují, že je založený na solidních vědeckých předpokladech.