Nová adaptivní optika Very Large Telescope umí superostré snímky vesmíru

20.07.2018 - Stanislav Mihulka

S pořádnou adaptivní optikou se teleskop VLT téměř vyrovná Hubbleovu vesmírnému teleskopu

<p>Superostrý snímek planety Neptun</p>

Superostrý snímek planety Neptun

Soustava dalekohledů Very Large Telescope, kterou provozuje Evropská jižní observatoř na chilské hoře Cerro Paranal, získala první snímky s novou adaptivní optikou, která využívá laserovou tomografii.

Zařízení MUSE (Multi Unit Spectroscopic Explorer) soustavy Very Large Telescope pracuje s jednotkou adaptivní optiky GALACSI. Doposud na MUSE fungoval mód Wide Field Mode, který je schopný opravovat vliv atmosférických turbulencí na kvalitu snímků vesmíru, až do výšky 1 kilometru nad teleskopem.

Korekce atmosféry laserovou tomografií

Díky nové adaptivní optice má teď MUSE k dispozici ještě druhý mód pro pozorování, Narrow Field Mode. Ten využívá laserovou tomografii k opravování prakticky všech atmosférických poruch nad teleskopem. V tomto módu lze sice pozorovat jen malou oblast oblohy, nabízí ale mnohem ostřejší snímky.

TIP: Novinka na observatoři Paranal: Ještě lepší a ostřejší obrazy galaxií a mlhovin

První testovací snímky s novou adaptivní optikou dopadly fantasticky. Zahrnují například snímek planety Neptun, který je ostřejší, než srovnatelný snímek Neptunu pořízený Hubbleovým vesmírným teleskopem. Astronomové teď budou se soustavou VLT hledět do hlubokého vesmíru skrz pozemskou atmosféru s doposud neviděnou přesností.

• Zdroj fotografií: ESO/P. Weibacher (AIP)