Zkáza Astro-H: Nová japonská družice se rozpadla po pouhých 38 dnech

29.03.2016 - Martin Reichman

Nová japonská rentgenová observatoř za téměř 7 miliard fungovala pouhých 38 dnů. S velkou pravděpodobností se rozpadla na oběžné dráze

Pouhých 38 dnů fungovala na oběžné dráze nová japonská observatoř Astro-H (Hitomi). Během víkendu nejprve oznámila japonská vesmírná agentura JAXA ztrátu spojení, později se objevily informace o zachycení několika úlomků, s velkou pravděpodobností pocházejících z družice. JAXA později oznámila, že zachytila signál z družice, další pokusy o navázání spojení ale již úspěšné nebyly. Poslední informace hovoří o nekontrolovatelné rotaci družice.

Zatím není jasné, co za poškozením družice Astro-H stojí – může jít o technickou závadu, ale také o srážku s vesmírným smetím. Teorii o závadě nahrává i fakt, že družice doposud fungovala pouze v zaváděcím režimu – probíhaly testy spektrometru a dalších přístrojů a do provozu byl také uveden mechanizmus zajišťující chlazení družice. Odborníci spekulují o možné explozi baterií nebo úniku plynu.

Družice za 31 miliard jenů (6,7 miliardy korun) měla obíhat Zemi ve výšce 580 kilometrů. Studovat měla astrofyzikální objekty včetně černých děr a neutronových hvězd. Faktická astronomická pozorování měla družice začít až v průběhu léta.

Video Paula Maleye zachycující změny v jasnosti družice Astro-H způsobené pravděpodobně nekontrolovatelnou rotací:

global.jaxa.jp

• Zdroj fotografií: Japan Aerospace Exploration Agency