Nová léčba diabetu: Chirurgický zákrok v tabletce

15.06.2018 - Stanislav Mihulka

Je to jako kouzlo. Můžete jíst cokoliv, ale vaše tělo nedostane cukr

<p>Nový lék funguje podobně jako bypass žaludku</p>

Nový lék funguje podobně jako bypass žaludku

V dnešním světě bojují stovky milionů lidí s diabetem 2. typu. Snaží se snížit hladinu cukru v krvi všemi možnými způsoby. Obvykle k tomu používají změny v životním stylu a rozličné léky. Někdy to ale nestačí a lékaři mohou přistoupit k bariatrické operaci, které spočívá v bypassu žaludku.

Smyslem této operace je zmenšení žaludku a obvykle dojde ke dramatickému ústupu cukrovky a výraznému zlepšení života pacienta. Problém je ale v tom, že jde o trvalý zásah do trávicí soustavy, který není bez rizika. Proto se k bypassu žaludku odhodlá jen málo nemocných.

TIP: Lékaři ve Finsku spouští klinické testy vakcíny proti cukrovce 1. typu

Američtí bioinženýři nedávno vyvinuli speciální přípravek, který s jistou nadsázkou funguje jako chirurgický zákrok, tedy bypass žaludku, v tabletce. Jejich lék LuCl totiž dočasně zevnitř zablokuje povrch tenkého střeva a zařídí, že člověk nemůže přijímat glukózu. Když pacient tuto tabletku užije asi hodinu před jídlem, zablokuje mu příjem podstatné části cukru, který bude jeho jídlo obsahovat. Experimenty s potkany dopadly velmi slibně, uvidíme, jak bude LuCl fungovat u lidí.

IFL Science, Nature Materials