Nově objevená Ikaria by mohla být dávným předkem moderních živočichů

Paleontologové objevili v Austrálii fosilii nejstaršího známého předchůdce většiny moderních živočichů. Dávný červovitý organismus byl velký asi jako zrnko rýže

26.03.2020 - Stanislav Mihulka

Už jsme si zvykli, že Austrálie je spolehlivou zásobárnou pozoruhodných fosilií z raných období vzniku a vývoje života na Zemi. Pěkně to potvrzuje i nedávno objevená fosilie, která dostala odborné pojmenování Ikaria wariootia. Rodové jméno pochází z jazyka Adnyamathanha, kterým mluví Austrálci v oblasti nálezu fosilie. Druhové jméno zase odkazuje na samotnou lokalitu nálezu Warioota Creek.

Ikaria byla červovitým organismem, tvarem a velikostí připomínajícím zrnko rýže. Paleontologové se domnívají, že právě ikaria je původcem četných stop, které se doposud nacházely v příslušných fosilních vrstvách. Ty pocházejí z doby před asi 555 miliony let, tedy z období zvaného ediakara, ještě před začátkem prvohor.

TIP: Nejstarší na světě: Primitivní trilobiti měli oči už před 530 miliony let

Pokud se vědci nepletou, ikaria by mohla být nejstarším známým dvoustraně souměrným živočichem (Bilateria). Tato velká skupina zahrnuje vývojově nejvyspělejší mnohobuněčné živočichy, včetně obratlovců, s výjimkou těch nejpůvodnějších, jako jsou houbovci, žebernatky a žahavci. S podobnými fosiliemi z této takzvané ediakarské fauny je ale problém v tom, že jim stále příliš nerozumíme. Tyto fosilie bohužel nebývají zachovalé v takovém stavu, jako například fosilie z mladších vrstev. Není proto vyloučeno, že se náš pohled na ikarii ještě v budoucnu změní.