Nový přírůstek do rodiny raketoplánů: NASA dává zelenou pro Dream Chaser

03.01.2019 - Stanislav Mihulka

Raketoplán Dream Chaser půjde do výroby. Do dvou let by měl být na orbitě

<p>Raketoplán Dream Chaser se již těší do vesmíru</p>

Raketoplán Dream Chaser se již těší do vesmíru

Ještě před pár lety to vypadalo, že americké zásoby a astronauty pro základny na oběžné dráze nebude mít kdo vozit. Teď ale postupně narůstá počet soukromých společností, které přebírají lety na oběžnou dráhu od vládní agentury NASA. Nově se k nim přidává i společnost Sierra Nevada Corporation.

NASA nedávno důkladně zhodnotila design a výkony raketoplánu Dream Chaser, který právě společnost Sierra Nevada Corporation vyvíjí. A dala mu zelenou. Raketoplán teď půjde do výroby a jeho autoři doufají, že tak do dvou let by Dream Chaser mohl vozit náklady na oběžnou dráhu. Každý raketoplán by mohl letět do vesmíru nejméně 15krát. Pokaždé by měl vynést až 5,5 tuny nákladu na oběžnou dráhu a přivést až 3,4 tun nákladu zpět z vesmíru na Zemi.

Přistávání s raketoplánem

V roce 2016 udělila NASA kontrakty na dopravu nákladů pro Mezinárodní vesmírnou stanici celkem třem soukromým společnostem: SpaceX s kosmickou lodí Dragon, Orbital ATL s jejich lodí Cygnus a právě Sierra Nevada s raketoplánem Dream Chaser. Raketoplán přitom nabízí poněkud jiné možnosti, než kosmické lodě SpaceX a Orbital ATK.

TIP: S raketoplánem Dream Chaser poletí do vesmíru experimenty zemí OSN

Dream Chaser je totiž jediné ze tří zmíněných kosmických plavidel, které může přistát jako letadlo, tedy na přistávací dráze. Přinejmenším teoreticky by Dream Chaser mohl přistát na jakémkoliv velkém komerčním letišti světa. Právě tahle vlastnost raketoplánu si získala pozornost řady organizací a společností v oblasti vesmírných letů, včetně OSN.

Sierra Nevada Corporation