Obětovaná opice představovala diplomatický dar Mayů vládcům Teotihuacánu

24.11.2022 - Stanislav Mihulka

Mayská říše udržovala čilé diplomatické styky s vládci Teotihuacánu. Naznačuje to nález 1700 let starého „opičího daru“, který teotihuacánským posloužil jako obětina

<p>Nález chápana, obětovaného mezi lety 250 a 300 n. l. v Teotihuacánu, potvrzuje čilé diplomatické vztahy s Mayskou říší. <em>(foto: Wikimedia Commons, panza-rayada, CC BY-SA 3.0)</em></p>

Nález chápana, obětovaného mezi lety 250 a 300 n. l. v Teotihuacánu, potvrzuje čilé diplomatické vztahy s Mayskou říší. (foto: Wikimedia Commons, panza-rayada, CC BY-SA 3.0)

Čína je již dlouho známá svou „pandí diplomacií“, která zahrnuje poskytnutí velevzácných medvědů jako daru zemím, které Čína považuje za spřízněné. Jak se ale ukazuje, nejde o úplně originální nápad. Ve slavném Teotihuacánu, který leží na předměstí dnešní metropole Mexico City, archeologové nedávno objevili pozůstatky opice, která se před 1 700 lety stala podobným diplomatickým darem. O objevu referuje vědecký časopis Proceedings of the National Academy of Sciences.

Archeoložka Nawa Sugiyama z Kalifornské univerzity v Riverside a její spolupracovníci se domnívají, že opici darovali vládcům Teotihuacánu před 1 700 lety vyslanci Mayů. Teotihuacánští později nebohé zvíře obětovali. Jde o samici chápana, kteří tehdy žili na území Mayů, tedy v džunglích jihozápadního Mexika a Guatemaly, a v Teotihuacánu byli považováni za exotické tvory.

Dar Teotihuacánu

Teotihuacán a Mayové koexistovali vedle sebe. V Teotihuacánu podle všeho vládl agresivní militaristický režim podepřený stálou armádou a značnou vojenskou silou, přinejmenším na středoamerické poměry. V roce 378 našeho letopočtu si vojensky podmanili území Mayů. Mayská civilizace ale přežila a ve výsledku existovala mnohem déle než Teotihuacán.

Ostatky samice chápana, kterou před 1 700 lety dopravili Mayové do Teotihuacánu. (foto: UC Riverside, Nawa Sugiyama, CC0)

Nalezená samice chápana byla podle vědců darována a obětována před uvedeným datem – radiokarbonové datování ukázalo, že opice žila mezi léty 250 a 300 našeho letopočtu. Podle badatelů šlo nejspíš o strategický dar, který měl utužit vztahy mezi dvěma významnými mocnostmi tehdejší Střední Ameriky. Obětování exotických zvířat bylo běžnou praxí, o čemž svědčí současně nalezené pozůstatky obětovaného orla skalního a několika chřestýšů.

TIP: V Teotihuacánu našli pozůstatky dravců, kteří požírali lidské oběti

Chemické analýzy zubů nalezené samice chápana odhalily, že její stravu tvořilo hlavně pralesní ovoce, v posledních dvou letech života ale dostávala k jídlu především kukuřici a chilli. V zajetí zřejmě nebyla úplně šťastná, o čemž svědčí zuby vylámané okusováním klece, ve které ji podle všeho drželi.