Oběžná dráha jim už nestačí: Ambiciózní Rocket Lab míří k Měsíci

Připravovaná sonda Photon umožní lety na vyšší oběžné dráhy i cesty k Měsíci a do meziplanetárního prostoru

23.10.2019 - Stanislav Mihulka

Nejsou to ani dva roky, co sympatický vesmírný startup Rocket Lab vypustil ze svého malého kosmodromu na Novém Zélandu první satelit na nízkou oběžnou dráhu. A v těchto dnech Rocket Lab oznámil, že hodlá rozšířit své služby na dopravu malých nákladů za oběžnou dráhu Země, až na oběžnou dráhu kolem Měsíce, a dokonce i do prostoru za Měsícem.

Podle Rocket Lab jim to teď umožňuje pokrok v technologiích, jehož dosáhli díky dosavadním letům nosné rakety Elektron na oběžnou dráhu. Významnou roli v tom sehrálo vylepšení jejich 3D tišteného pohonného systému Curie, který dokázal při devátém startu rakety Electron dopravit náklad na oběžnou dráhu ve výšce 1 000 kilometrů.

Platforma Photon pro meziplanetární lety

Zřejmě největším pokrokem Rocket Lab je ale jejich nová 50-kilogramová platforma pro lety do vesmíru, která nese jméno Photon. Má avioniku odolnou vůči kosmickému záření a je navržená tak, že zvládne mise na nízkou oběžnou dráhu i meziplanetární lety. Photon přitom nabízí nejen přepravu nákladu na místo určení, ale také navigaci, komunikaci, zdroj energie a datovou podporu. Do vesmíru by měl Photon vyrazit koncem roku 2020.

TIP: Rocket Lab úspěšně vypustili raketu Electron s nákladem cubesatů

Platforma Photon by se mohla stát součástí mise menšího satelitu nebo sondy, až do hmotnosti 170 kilogramů. Bude prospěšná od samotného startu až po dobu pěti let trvání mise. Může přitom fungovat nejen jako poslední raketový stupeň, který dopraví náklad na požadované místo, ale vlastně jako plnohodnotná sonda.