Opuštěná „základna duchů“ bude zkoumat Antarktidu i bez lidské pomoci

Polárníci museli již poněkolikáté na zimu evakuovat antarktickou mobilní základnu Halley VI. Letos poprvé ale základna dělá výzkum sama

04.07.2019 - Stanislav Mihulka

Britská mobilní polární stanice Halley VI se věnuje výzkumu Antarktidy. Je zkonstruovaná tak, že může být převážena z místa na místo, podle potřeby výzkumu. V poslední době ale spíše „utíká“ před trhlinami v antarktickém ledu, které má na svědomí globální oteplování.

Letos se lidská posádka stanice již po několikáté musela kvůli hrozbě trhlin v ledu s příchodem antarktické zimy evakuovat. Teď je na to ale Halley VI připravená. Ze stanice, která se nachází na Bruntově ledovém šelfu ve Weddellově moři u pobřeží Antarktidy, se letos poprvé stala „základna duchů“. Je sice opuštěná, ale významné vědecké experimenty tam přesto probíhají. Jsou totiž lidskými operátory řízené na dálku.

TIP: Halloweenská trhlina vyhnala vědce z „kráčející“ polární stanice Halley VI

Základna je pro provoz během temné antarktické zimy vybavená technologicky pokročilý generátorem elektřiny. Ten poběží po dobu 9 měsíců, během nichž je teplota v jeho okolí trvale pod bodem mrazu. Základna duchů v Antarktidě teď například měří ozonovou díru nad Antarktidou a monitoruje globální aktivitu blesků.

British Antarctic Survey