Významná vědecká stanice v Antarktidě musí prchat před prasklinou v ledu

12.12.2016 - Stanislav Mihulka

Výzkumníkům na antarktické stanici Halley VI hrozí, že zůstanou uvězněni na ledovci. Vědce čeká vynucený přesun

Halley VI -<p>Výzkumná stanice Halley VI se musí přesunout dál do vnitrozemí</p>
Halley VI -

Výzkumná stanice Halley VI se musí přesunout dál do vnitrozemí

Britská vědecká stanice Halley VI se nachází na Bruntově ledovém šelfu ve Weddellově moři u pobřeží Antarktidy. Stojí na 150 metrů silném ledu a přesto má problém. Ledový šelf praská a jedna z prasklin, která se šíří několik kilometrů od základny, ji hrozí odříznutím od vnitrozemí. Základna by se pak ocitla izolovaná na malém kusu ledovce.

TIP: Kolaps Antarktického ledového příkrovu? Největší ledová masa světa se rozpadá

Stanici Halley VI proto čeká velký přesun. Jednotlivé moduly, z nichž se stanice skládá, jsou vybaveny lyžemi, takže je na nové místo mohou odtáhnut mohutné polární traktory.

Pokud vše půjde podle plánu, tak přesun skončí 6. dubna 2018 a stanice se ocitne o 23 kilometrů dále na východ, směrem do vnitrozemí.

IFL Science, Guardian