Otisky minulosti: Archeologové objevili 8000 let starou „superdálnici“

Stopy u anglického Formby přinášejí zprávu z minulosti. Archeologové zde objevili 8 tisíc let starou „superdálnici“

18.10.2022 - Stanislav Mihulka

Za drtivou většinou velkých vědeckých objevů a poznání jsou stovky a tisíce hodin usilovné práce. Historie ale zná i případy, kdy vědcům pomohla náhoda. Právě to je případ nedávno objevené pravěké „dálnice“. Neúnavné přílivy a odlivy poblíž Formby na západním pobřeží Anglie odkryly místa, kudy před stovkami a tisíci lety vedla cesta, hojně využívaná lidmi i zvířaty.

Jde o téměř tři kilometry dlouhý úsek pobřeží, kde se nachází množství stop. Jak zjistila Alison Burnsová z Manchesterské univerzity a její kolegové, některé z těchto stop jsou staré více než 8 tisíc let a pocházejí z období mezolitu. Nejmladší z objevených stop pocházejí ze středověku. Výsledky výzkumu publikoval časopis Nature Ecology and Evolution.

Stopy z minulosti

Vědci odkryli celkem 31 míst se stopami, přičemž na některých z nich se stopy vyskytují až ve 36 rozlišitelných vrstvách. Sled vrstev přitom odpovídá jejich stáří. Badatelé při datování stop využili semena olše, břízy a smrku, která se nacházejí v jednotlivých vrstvách stop. Stáří těchto semen určili radiokarbonovou metodou.

Pravěká dálnice na pobřeží poblíž Formby. (foto: Nature Ecology & Evolution, BurnsCC BY 4.0)

U Formby byly nalezeny stovky stop. Mnohé z nich jsou lidské, jsou zde ale zastoupeny i stopy různých zvířat. Vědci identifikovali stopy vyhynulých praturů a spolu s nimi dnes stále žijících jelenů evropských, prasat divokých, vlků, rysů a jeřábů. Jako v jiných podobných případech tyto stopy představují velmi cenný vhled do tehdejšího světa.

TIP: Děti doby ledové dováděly ve šlápotách velkých lenochodů

O podobné nálezy není ve zdejší lokalitě nouze. Na nedalekém nalezišti Happisburgh vědci v roce 2013 objevili 900 000 let staré lidské otisky nohou. Jejich stáří odvodili z analýzy pylových zrn, které nalezli ve stejné vrstvě. Podle paleontologů patřily zřejmě jednomu z prvních evropských hominidů Homo antecessor a šlo nejen o nejstarší doklad přítomnosti člověka na území Velké Británie, ale i o nejstarší doklad přítomnosti člověka mimo Africký kontinent.