Památky praskající ve švech (2): Instagramový Island a zavřený ostrov Komodo

22.07.2019 - Kateřina Helán Vašků

Podobně jako chorvatský Dubrovník i Island trápí nájezdy fanoušků seriálu Hry o trůny. Ještě větší pohromou se ale stal videoklip Justina Biebera. Úřady zde musely uzavřít přístup ke kaňonu, který se objevil ve zpěvákově klipu. Podobný osud čeká i ostrov Komodo – od roku 2020 bude turistům zcela uzavřen

<p>Stačilo na místních útesech natočit světově úspěšný klip, a nyní je vyhledávají (a ničí) desítky tisíc lidí.</p>

Stačilo na místních útesech natočit světově úspěšný klip, a nyní je vyhledávají (a ničí) desítky tisíc lidí.


Reklama

Nejoblíbenější památky světa neodvratně spějí k bodu, kdy se příval turistů stane neudržitelným – nejen kvůli omezenému prostoru, ale i proto, že davy lidí zmíněné monumenty nenapravitelně ničí. Pomůže při záchraně těchto pokladů omezení počtů návštěvníků?

Tady je Biebrovo

  • Destinace: Fjadrárgljúfur, Island 
  • Počet turistů: 2 200 000 (celý Island)
  • Problém: bezpečí turistů

Prokletí mediální popularity se podepsalo také na islandském kaňonu Fjadrárgljúfur. Perla severské přírody doplácí nejen na fotogenickou podobu, jež se skvěle vyjímá na Facebooku či Instagramu – ale i na fakt, že si ji pro svou tvorbu zvolily některé ikony mladší generace, včetně Justina Biebera. Zpěvák kaňon představil v klipu „I’ll Show You“, který už nasbíral přes 400 milionů zhlédnutí

Punc vyhledávané instagramové destinace pak Fjadrárgljúfur definitivně získal poté, co si „zahrál“ v několika řadách seriálu Hry o trůny: Milovníci popkultury následně začali ke sto metrů hlubokému a dva kilometry dlouhému kaňonu proudit po statisících. Jenže přírodní klenot Islandu nebyl na takový nápor připravený. 

Podle islandské agentury pro životní prostředí zavítal do kaňonu od roku 2015, kdy se objevil v Bieberově klipu, bezmála milion lidí, což se nepříznivě projevilo zejména na okolní vegetaci. Ekologové nakonec vstup na místo zakázali, a to nejen z environmentálních, nýbrž také z bezpečnostních důvodů: Neexistovaly tam totiž odpovídající cesty ani turistická infrastruktura, jež by dokázala extrémní nápor zvládnout

Fjadrárgljúfur se pro zájemce uzavřel počátkem letošního jara a jeho další osud zůstává nejasný. Jak uvedl Hannes Pálsson, spolumajitel turistické agentury Pink Iceland: „Musíme se rozhodnout, zda tam chceme postavit vyhlídkové plošiny a zavést vstupné, nebo oblast nechat pár měsíců nepřístupnou, aby se zotavila.“

Dočasný zákaz platil do 1. června, nedočkaví fanoušci se ovšem do lokality známé z obrazovek pokoušeli dostat za každou cenu – v noci přelézali zátarasy, aby vysněné místo spatřili alespoň za tmy. 

Konec varana komodského?

  • Destinace: Komodo, Indonésie 
  • Počet turistů: 120 000
  • Problém: černý trh se zvířaty

Na všeobecnou oblibu turistických cílů bohužel doplácejí nejen samotné památky a domorodci, ale i řada příslušníků rostlinné a živočišné říše. K nejvíce alarmujícím příkladům patří indonéský ostrov Komodo, který se turistům v brzké době zcela uzavře. Důvod je zjevný – rapidní pokles stavů varana komodského

Za úbytek vzácných ještěrů však nemohou ani tak cestovatelé či fotografové, kteří na místo v posledních letech proudí ve velkém – sousední ostrov Flores totiž nedávno posílil letecké spojení, a na Komodo tak měsíčně zavítá až deset tisíc zájemců. Hlavní problém představují pašeráci, pro něž je obchod s varany víc než výnosný: Za jediné zvíře dostanou na černém trhu v přepočtu až 800 tisíc korun. Komodský drak, jak se ještěrovi někdy přezdívá, tvoří ceněný artikl v tradiční čínské medicíně. Indonéská policie například nedávno zatkla devítičlennou skupinu, jež se snažila prodat 41 zvířat. Na ostrově přitom v současnosti zbývá asi jen 1 800 jedinců.  

Počínaje lednem 2020 se Komodo uzavře a v průběhu následujícího roku se ochránci zaměří na opětovné rozšíření populace ještěrů. Teprve čas však ukáže, zda a za jakých podmínek bude možné místo znovu zpřístupnit. 

Fenomén FOMO

Zkratku FOMO, z anglického Travelers’ Fears of Missing Out, můžeme do češtiny přeložit jako „strach cestovatele, že něco propásne“. Zjednodušeně řečeno jde tedy o potřebu vidět slavné místo na vlastní oči a ideálně si tam pořídit „selfie“. Velký podíl na rozvoji zmíněného fenoménu mají podle psychologů sociální sítě. Omezení počtu turistů v některých destinacích, jako jsou Benátky či Komodo, pak paradoxně poptávku po návštěvě legendární lokality ještě zvedá. 

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Historie
Věda

Obliba Papinova hrnce stoupla zejména v době druhé světové války, kvůli šetření paliva a kratší době vaření.

Zajímavosti

Kosmická loď s jaderným termálním pohonem

Vesmír

LST mají místo i v moderní době, v tomto případě se jedná o korejské plavidlo.

Válka

Část sloního stáda. Možná právě od potyčky se stromem má největší slon v popředí snímku zlomený jeden kel.

Příroda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907