Pandemická hrozba v Evropě? Vědci poprvé izolovali virus Lloviu

Velmi málo známý příbuzný virů Ebola a Marbug byl izolován z maďarských netopýrů. Podle vědců může představovat epidemickou nebo i pandemickou hrozbu.

10.05.2022 - Stanislav Mihulka

Virus Lloviu (LLOV) je vzdáleným a velmi málo známým příbuzným zabijáckých virů Ebola a Marbug, s nimiž se řadí do obávané čeledi RNA virů Filoviridae. Jak je u virů obvyklé, jmenuje se podle místa, kde byl poprvé nalezen. V tomto případě šlo o jeskyni Cueva del Lloviu ve španělské Asturii, kde byly v roce 2002 objeveni mrtví netopýři, v nichž byl v roce 2011 virus poprvé detekován.

Šlo o létavce stěhovavé (Miniopterus schreibersii), kteří žijí po celém Středomoří a objevují se například i na Slovensku. Virus Lloviu v nich byl objeven díky analýze sekvencí RNA z uhynulých netopýrů. Později byl tento virus nalezen i u netopýrů v Maďarsku. Mezinárodnímu týmu virologů se nedávno podařilo tento stále poměrně záhadný virus poprvé izolovat, opět z létavců stěhovavých v Maďarsku.

Stane se Lloviu reálným nebezpečím?

Výzkum vzbudil pochopitelnou pozornost. Virus Lloviu je bohaté Evropě geograficky mnohem bližší než slavná dvojice Ebola a Marbug, primárně spojovaná se subsaharskou Afrikou. Bohužel se ukázalo, že virus Lloviu má potenciál infikovat lidské buňky a také se v nich množit. To je důvod k poplachu mezi odborníky, kteří teď budou virus Lloviu intenzivně studovat.

Další špatnou zprávou je, že vědci neobjevili žádnou příznivou reakci na úrovni protilátek, mezi viry Lloviu a Ebola. To znamená, že vakcíny proti Ebole, které už konečně máme k dispozici, podle všeho nebudou proti viru Lloviu fungovat.

TIP: V západní Africe se objevil historicky první případ vražedného viru Marburg

Tento výzkum přinesl jasný důkaz o tom, že virus Lloviu je potenciální hrozbou. Je jasné, že se musíme dozvědět víc o rozšíření tohoto viru i o rizicích, jaké představuje. Bylo by dobré se alespoň v nejnutnější míře připravit na to, že by Lloviu mohl vyvolat epidemii či pandemii,“ varuje molekulární biolog a virolog Dr. Simon Scott.