Pátrání po mimozemském životě: Na řadě je detekce laserových signálů

Pozemní gama teleskopy nabízejí šanci na detekci mimozemských laserových signálů

07.08.2019 - Stanislav Mihulka

Vědci už řadu let naslouchají rádiovým signálům z vesmíru a hledají v nich známky existence mimozemského života. Zatím zcela bezúspěšně. Jednu z dalších teoretických možností, jak by o sobě mohly dávat vědět vesmírné civilizace na velkou vzdálenost, představují signály výkonnými lasery.

Andrew Siemion z výzkumného centra SETI Research Center a jeho spolupracovníci tvrdí, že již máme k dispozici technologie, s jejichž pomocí můžeme po takových laserových signálech z vesmíru pátrat. Tým programu Breakthrough Listen začne hledat stopy mimozemských civilizací se soustavou pozemních gama teleskopů VERITAS (Very Energetic Radiation Imaging Telescope Array Systém) v Arizoně.

Pátrání s gama teleskopy

S gama teleskopy VERITAS budou astronomové pátrat po nanosekundových záblescích záření z okolí blízkých hvězd. Takové laserové pulzy by totiž teoreticky mohly přesvítit okolní hvězdy a fungovat jako pokročilý komunikační systém. Podobnou komunikaci už použila NASA mezi Měsícem a Zemí, takže není tak nemyslitelné, že by cizí civilizace mohla takovou komunikaci provozovat.

TIP: Jak komunikovat s Marsem? NASA sází na přenos dat vesmírnými lasery

Pozemní gama teleskopy, jako je VERITAS, vlastně nedetekují gama záření, nýbrž záblesky takzvaného Čerenkovova záření. Díky tomu jsou skvělé na pozorování záblesků světla z vesmíru. Soustava VERITAS je tak výkonná, že kdyby někdo umístil soudobé nejvýkonnější pozemské lasery na populární a záhadnou Tabbyinu hvězdu, tak by jejich signály gama teleskopy VERITAS detekovaly. A to je od nás poměrně daleko, asi 1 280 světelných let.