Poblíž supermasivní černé díry Mléčné dráhy se klubou „hvězdná vejce“

02.04.2021 - Stanislav Mihulka

V bouřlivém prostředí kolem supermasivní černé díry by se neměly rodit nové hvězdy. Jak se ale zdá, hvězdy na to nedbají

<p>Vlevo oblast <strong>Sagittarius A*</strong>, vpravo snímek soustavy radioteleskopů ALMA zobrazující výtrysky hvězdných mláďat v oblasti supermasivní černé díry Mléčné dráhy.</p>

Vlevo oblast Sagittarius A*, vpravo snímek soustavy radioteleskopů ALMA zobrazující výtrysky hvězdných mláďat v oblasti supermasivní černé díry Mléčné dráhy.

V centrech galaxií se obvykle nacházejí supermasivní černé díry. Jejich okolí bývá extrémně turbulentní, plné gravitačních kopanců, mohutných magnetických polí a intenzivního záření. Odborníci až doposud měli za to, že takové podmínky nejsou vhodné pro tvorbu nových hvězd.

Podle japonských vědců to ale vypadá, že hvězdy mohou vznikat i v tomto extrémním prostředí. Xing Lu z japonské National Astronomical Observatory of Japan v Tokiu a další badatelé nedávno v blízkosti supermasivní černé díry Mléčné dráhy objevili řadu „hvězdných vajec“, která se zřejmě úspěšně „klubou“.

Záhada s hvězdnými vejci

Hvězdy se rodí v hustých mračnech relativně chladného kosmického plynu a prachu. Takové mračno se hroutí do sebe tak dlouho, dokud se v jeho centru nezažehne termojaderná fúze a neobjeví se nová hvězda. Mezi vědci až doposud panovala poměrně obecná shoda na tom, že takový proces vyžaduje poklidně kosmické počasí, aby se zárodečné mračno s „hvězdným vejcem“ nerozplynulo. Okolí supermasivních černých děr ale příliš poklidné nebývá.

TIP: Monstrum se probralo: Naše supermasivní černá díra je stále aktivnější

Badatelé využili radioteleskopy soustavy ALMA v Chile a prozkoumali takzvanou Centrální molekulární zónu Mléčné dráhy (CMZ), zónu kosmických mračen, která se rozprostírá asi 1 000 světelných let kolem supermasivní černé díry. Ke svému překvapení objevili přes 800 oblastí se zahuštěným plynem a prachem, které připomínají „hvězdná vejce“. A u 43 z nich nalezli slabé výtrysky hmoty, které jsou významným důkazem, že skutečně jde o rodící se hvězdy.