Monstrum se probralo: Naše supermasivní černá díra je stále aktivnější

20.03.2020 - Stanislav Mihulka

Supermasivní černá díra v srdci Mléčné dráhy vysílá více jasných záblesků

<p>Složený snímek srdce Mléčné dráhy</p>

Složený snímek srdce Mléčné dráhy

Odborníci už dlouho vtipkují na účet supermasivní černé díry v jádru Mléčné dráhy, že je to sice monstrum o hmotnosti přes 4 miliony Sluncí, ale zároveň je to monstrum velmi líné. Astronomové si ale všimli, že asi tak v posledních dvaceti letech se s touto obří černou dírou něco děje.

Tým francouzských a belgických astronomů potvrzuje, že z naší galaktické supermasivní černé díry, označované Sagittarius A*, častěji tryskají silnější záblesky záření. Mezi lety 1999 a 2015 jsme detekovali celkem 107 takových záblesků. Astronomové teď ve své nové studii přidali dalších 14 záblesků, které jsme pozorovali mezi lety 2016 a 2018.

Více jasnějších záblesků

Detailní statistika odhalila, že frekvence všech záblesků od Sagittarius A* je v podstatě stále stejná. Ukázalo se ale, že zhruba od léta 2014 přibývají jasnější záblesky. Vědci přitom vycházejí z pozorování v rentgenové oblasti spektra elektromagnetického záření, která pořídily vesmírné observatoře Chandra, XMM-Newton a Swift.

TIP: Jak vypadá jídelníček supermasivních černých děr: Jedna hvězda ročně

Proč supermasivní černá díra Sagittarius A* zvýšila výkon záblesků? Zatím to není úplně jasné. Podle badatelů to mohou mít na svědomí hvězdy, které se pohybují v těsné blízkosti samotné supermasivní černé díry. Například nedávno objevená hvězda S62, která obíhá černou díru ze všech hvězd nejblíže, se k ní v roce 2013 přiblížila na velmi krátkou vzdálenost. Mohlo dojít k tomu, že její gravitace zavířila okolními oblaky plynu a prachu, takže se černá díra více krmí. Zatím jsou to ale jenom spekulace.

• Zdroj fotografií: NASA/CXC/UMass/ESA/STScI/JPL-Caltech/SSC