Počet a pohlaví sourozenců ovlivňuje sexuální orientaci u mužů

Na sexuální orientaci mužů má vliv věk, počet a pohlaví jeho sourozenců. U žen se podobnou souvislost prokázat nepodařilo

24.03.2020 - Stanislav Mihulka

Poznatky současné vědy potvrzují, že homosexualita je u lidí biologicky podmíněná – je předurčená komplexní souhrou genetických faktorů a raného děložního prostředí, a proto není osobní volbou. Potvrzuje to i metaanalýza vědců z Torontské univerzity. Podle jejich zjištění ovlivňuje sexuální orientaci i počet a pohlaví sourozenců. Dlužno dodat, že zmíněné zjištění se vztahuje pouze k mužské populaci, podobnou souvislost u žen vědci neobjevili.

Závěry kanadských vědců a lékařů se opírají o metaanalýzu deseti různých dřívějších vědeckých studií, které zahrnovaly údaje o sexuální orientaci, a také o sourozencích, pro zhruba 5 400 mužů. Vědci zjistili, že muži, kteří mají staršího bratra, mají zároveň o 38 % vyšší šanci, že budou homosexuálové – v porovnání s muži, kteří staršího bratra nemají. Zároveň se ukázalo, že čím více má muž starších bratrů, tím je pravděpodobnější, že bude homosexuál. V případě tří starších bratří je podle vědců pravděpodobnost homosexuální orientace o 50 % vyšší než u jedináčků.

Nejde přitom o žádnou novinku – podobná zjištění byla publikována již v letech 1958 a 1962. V roce 1996 publikoval práci na toto téma Ray Milton Blanchard – uznávaný americko-kanadský sexuolog, věnující se problematice transsexualismu, pedofilie a sexuálních orientací.

TIP: Co řídí sexuální orientaci? Chemické značky na DNA

Podobně jako Blanchard se i kanadští vědci přiklánějí k „hypotéze imunity matky“, podle které se v některých případech může stát, že si tělo matky během vývoje mužského potomka vytváří protilátky proti „mužským proteinům“ – konkrétně H-y antigenům. Ty se pak hromadí v těle matky a přenášejí se do mozků mužských plodů. S rostoucím počtem mužských potomků se podle vědců zvyšuje i přísun těchto protilátek do mozku. Více mužských sourozenců pak podle této teorie znamená i vyšší pravděpodobnost vrozené homosexuální orientace.