Podpovrchový oceán na Enceladu je zřejmě příznivý pro život

24.01.2020 - Stanislav Mihulka

Podle nového výzkumu by oceán na Enceladu měl být plný minerálů a nejspíš je obyvatelný

<p>Detailní pohled odhaluje zřetelné tektonické lomy, které naznačují, že na Enceladu v minulosti docházelo a možná i stále dochází k velkým, jednosměrným posunům obrovských ledových ploch.</p>

Už nějakou dobu tušíme, že Saturnův poměrně velký měsíc Enceladus pod svým povrchem ukrývá hluboký temný oceán. Některá dřívější pozorování Enceladu a především výtrysků z jeho povrchu do vesmíru ukazují, že by podpovrchový oceán Enceladu mohl být zajímavý ohledně prostředí vhodného pro život. Zatím ale není jasné, zda je obyvatelný či nikoliv.

Christopher Glein z amerického výzkumného institutu Southwest Research Institute (SwRI) se svými kolegy tvrdí, že oceán na Enceladu je ještě zajímavější, než jsme si mysleli, a že je slibný pro výskyt života. Meziplanetární sonda Cassini před časem na Enceladu objevila stopy geotermální aktivity. Glein s kolegy sestavil model fungování oceánu na Enceladu a odhadl, jaké je tam množství vodíku a oxidu uhličitého.

Obyvatelný oceán v podzemí

Vědci tvrdí, že dno podpovrchového oceánu na Enceladu tvoří usazené horniny, které jsou bohaté na karbonátové minerály. Pod těmito usazeninami by tam měly být hadcové minerály, bohaté na železo a hořčík, které vznikly ve vyvřelých horninách. Gleinův tým při svém výzkumu využil nové postupy analýz složení výtrysků na Enceladu a odvození obsahu oxidu uhličitého v podpovrchovém oceánu.

TIP: Podpovrchový oceán na Enceladu je jen pár kilometrů pod ledem

Nový model fungování podpovrchového oceánu doplňuje kompletní představu o tomto pozoruhodném Saturnově měsíci. Ukazuje se, že hydrotermální systémy na dně tohoto oceánu společně s minerály, které předpovídá Gleinův tým, vytvářejí prostředí s velmi zajímavou chemií, která je dost příznivá pro obyvatelnost oceánu životem, jak ho známe. Badatelé jedním dechem upozorňují, že obyvatelný oceán ještě neznamená, že tam nějaký život opravdu bude. Ale přinejmenším to je další důvod pro to, abychom se na Enceladus co nejdříve zaletěli podívat.