Pokročilý přístroj zvyšuje šance na objevení mimozemského života

04.07.2022 - Stanislav Mihulka

Nové zařízení Compact Color Biofinder s pomocí speciálních kamer relativně rychle a snadno detekuje fluorescenci biologických materiálů. Mohlo by se dobře uplatnit při průzkumu cizích světů a při pátrání po mimozemském životě

Odborníci americké Havajské univerzity vyvinuli pozoruhodný přístroj, který by mohl podstatně zvýšit naše šance na objevení života, současného nebo i fosilního, na Zemi i na jiných světech ve vesmíru. Jmenuje se Compact Color Biofinder a využívá speciální kamery k pořízení snímků materiálu, v němž uživatel přístroje pátrá po stopách života.

V pořízených snímcích pak Biofinder hledá fluorescenci biologických materiálů, jako jsou fosilní pozůstatky živočichů, rostlin či mikrobů či molekuly aminokyselin, proteinů a lipidů. Tvůrci Biofinderu přístroj úspěšně otestovali na fosilii ryby ze spodních třetihor, která pochází z oblasti Green River v Coloradu, Wyomingu a Utahu.

Fluorescence života

Biofinder je první přístroj svého druhu na světě,říká vedoucí výzkumu a vývoje Biofinderu Anupam Misra. „V současnosti neexistuje jiné zařízení, které by za denního světla dokázalo detekovat malá množství biologických látek v hornině.“ Podle Misry další podstatné výhody Biofinderu spočívají v tom, že pracuje na vzdálenost několika metrů, může pořídit videosekvence a zvládne rychle proskenovat relativně velkou oblast.

Fosilie třetihorní ryby. Vlevo v běžném osvětlení, vpravo na snímku přístroje Biofinder. (foto: UH SOEST, Anupam MisraCC BY 4.0)

Uvedené kvality Biofinderu by se mohly hodit budoucím misím NASA, jejichž náplní bude pátrání po životě na jiných světech. Misra a jeho spolupracovníci usilují o to, aby dostali příležitost poslat Biofinder do vesmíru. Pokud se někde ve Sluneční soustavě vyskytují organické látky nebo dokonce organismy se stejnou základní stavbou jako v případě pozemského života, Biofinder by je tam mohl najít.

TIP: Jak vystopovat mimozemský život? S detektory oxidu uhelnatého!

Doposud není úplně jasné, jak rychle jsou během procesu fosilizace biologické materiály nahrazeny minerály. Naše výsledky testu s fosilií ryby ale potvrzují, že biologické látky mohou přetrvat miliony let. Zároveň je i po tak dlouhé době je může detekovat biofluorescence,“ vysvětluje Anupam Misra.