Pokud je na Titanu život, kde bychom ho měli hledat?

Saturnův Titan je z pozemského hlediska extrémním světem. Přesto bychom na něm mohli objevit živé organismy

23.07.2018 - Stanislav Mihulka

Saturnův Titan je ve Sluneční soustavě výjimečným měsícem. Je velký, má atmosféru a organické látky. Právě Titan je jedním z favoritů na objevení nějaké formy života. Kde bychom ale na tomto zvláštním světě měli život hledat?

Titan je z našeho pohledu extrémní světem. Na jeho povrchu panuje teplota kolem mínus 179 stupňů Celsia, díky čemuž se tam vyskytují rozlehlá jezera kapalného metanu. Mohou v takovém světě vůbec existovat místa, kde by fungovala biochemie, jak ji známe ze Země? Kde by mohly vznikat biologické molekuly, jako jsou aminokyseliny?

Pátrání na Titanu

Catherine Neish z kanadské University of Western Ontario a její spolupracovníci analyzovali snímky a data misí sondy Cassini a přistávacího modulu Huygens, z nichž se snažili vytipovat nejlepší místa pro hledání organismů na Titanu.

TIP: Existuje život na měsících planet? Co skrývá Titan, jediný měsíc s atmosférou

Vědci nakonec dospěli k závěru, že na Titanu jsou pro hledání případných organismů jednoznačně nejlepší klasické krátery, i když jich na Titanu není tolik, jako třeba na našem Měsíci. Důvodů je prý hned několik. Jednak na Titanu krátery spolehlivě jsou, na rozdíl od jiných geologických prvků. Krátery jsou na Titanu rovněž nejspolehlivější zárukou výskytu kapalné vody, která navíc po dlouhou dobu zůstává kapalnou. Podle některých odhadů zůstává voda v kráterech Titanu kapalná tisíce let, možná i déle. Až poletí průzkumní roboti na Titan, měly by to být právě tyto krátery, kam by mělo směřovat jejich pátrání.

NASA/JPL-Caltech/SSI