Polárníci objevili u Antarktidy nový ostrov: Jméno dostal po Thórově ženě

01.03.2020 - Stanislav Mihulka

Během plavby kolem západního pobřeží Antarktidy narazili polární vědci na dosud neznámý ostrov. Ten byl až doposud skryt pod vrstvou ledu a jeho „odhalení“ dávají vědci do souvislosti se změnou klimatu.

Nový ostrov objevili badatelé z projektu Thwaites Glacier Offshore Research (THOR). Tento projekt je společným podnikem USA a Velké Británie, jehož cílem je mapování změn ledovce Thwaites, nacházejícího se v Amundsenově moři. Ledovec Thwaites je zodpovědný za zhruba čtyři procenta celosvětového nárůstu hladiny moře a následkem jeho tání se každoročně zvyšuje hladina moří o jeden milimetr. Sám o sobě má podle vědců potenciál zvednout hladinu světových oceánů o zhruba 60 centimetrů.

Nový ostrov, který badatelé pojmenovali Sif, je podle prvního průzkumu tvořený převážně žulou a obývá ho několik blíže neupřesněných mořských savců. Jméno nového ostrova odkazuje na severskou bohyni obilí, úrody a plodnosti a také manželku Thóra – severského boha hromu.

TIP: Konec zalednění? Antarktida v posledních letech ztratila ohromné množství ledu

Přestože tání ledovce Thwaites není v obecném smyslu příliš povzbudivou zprávou, pro glaciology a geology je doslova požehnáním. Představuje totiž vzácnou příležitost prozkoumat zdejší procesy a lépe tak porozumět minulosti a změnám, kterými si tato oblast Antarktidy prochází.

IFL Science, THOR