Polovinu supernov nevidíme: Explodují skrytě v prašných galaxiích

16.08.2021 - Stanislav Mihulka

<p>Galaxie <strong>Arp 148</strong>. Ve výřezu supernova, která byla patrná pouze v infračervené oblasti.</p>

Galaxie Arp 148. Ve výřezu supernova, která byla patrná pouze v infračervené oblasti.

Člověk by si myslel, že supernovy, nesmírně jasné a energetické exploze, které doslova otřesou vesmírem, lze jen velmi těžko přehlédnout. Vědci mají ale problém s tím, že v hlubokém vesmíru pozorujeme podstatně méně supernov, než kolik by jich podle teoretických odhadů mělo být.

Astronom Ori Fox z amerického institutu Space Telescope Science Institute v Baltimoru a jeho kolegové zjišťovali, jestli přece jen nějaké supernovy nepřehlížíme. V rámci výzkumu analyzovali snímky dnes již vyřazeného Spitzerova vesmírného infračerveného dalekohledu. Infračervený dalekohled má výhodu, že „vidí“ do prašných oblastí, které jsou ve viditelné oblasti neviditelné.

Zahalené supernovy

Vědci prozkoumali 40 prašných galaxií, které obsahují zvýšené množství kosmického prachu. V astronomii přitom „kosmický prach“ odpovídá materiálu, který je svými vlastnostmi blízký například kouři. Na snímcích teleskopu Spitzer odhalili celkem pět doposud neznámých supernov. V oblasti viditelného záření jsme si jich předtím ani nevšimli.

TIP: Jak často v naší Galaxii vybuchne supernova?

Výsledky výzkumu potvrzují, že supernovy jsou ve skutečnosti zhruba tak časté, jak by podle výpočtů měly být. Jen jich zhruba polovinu nevidíme, protože se odpalují v oblastech plných prachu a zařízení, která pozorují vesmír ve viditelné oblasti spektra, si jich nevšimnou. Týká se to především vzdáleného vesmíru, v němž jsou galaxie mladší a často bývají plné prachu.