Pozemšťané vrací úder: Japonská sonda testovala útok na asteroid Ryugu

25.04.2019 - Stanislav Mihulka

Asteroidy po miliardy let bombardovaly Zemi. Teď máme konečně možnost jim to vrátit

<p>Japonská sonda Hajabusa 2 u asteroidu Ryugu.</p>

Japonská sonda Hajabusa 2 u asteroidu Ryugu.

Naše planeta čelí po miliardy let přilétajícím asteroidům. Kosmické balvany všech možných velikostí prolétají pozemskou atmosférou, dopadají na Zemi a zanechávají tu zdaleka viditelné stopy. Teď ale poprvé v historii můžeme asteroidům jejich „zájem“ o Zemi oplatit.

Lidstvo nedávno zanechalo svůj „otisk“ na asteroidu Ryugu. Japonská meziplanetární sonda Hajabusa 2 vypálila do tohoto asteroidu velkou rychlostí měděný projektil, aby tam vyhloubil kráter. A to je jenom začátek. V nadcházejících letech by mělo dojít k mnohem většímu zásahu asteroidu, který je plánován v rámci mezinárodní mise se dvěma sondami AIDA (Asteroid Impact & Deflection Assessment).

Bombardování asteroidů

Dva a půl kilogramu vážící projektil sondy Hajabusa 2 zasáhl asteroid Ryugu rychlostí kolem 2 kilometrů za sekundu. Zatím není jasné, jak střet dopadl. Sonda by měla pořídit snímek kráteru během dnešního dne. Podle simulací by měl projektil za daných okolností vytvořit kráter o průměru asi dva metry. Jak ale vědci přiznávají, modelovat něco na povrchu asteroidu s velmi nízkou gravitací, není úplně snadné.

TIP: Japonská sonda Hajabusa 2 poslala zatím nejdetailnější snímky asteroidu Ryugu

Experimenty jako je vypálení projektilu do asteroidu Ryugu anebo mise AIDA, během které by měla americká sonda DART (Double Asteroid Redirect Test) zasáhnout malý asteroid „Didymoon“, obíhající kolem asteroidu Didymos, by měly prověřit naše znalosti o asteroidech. A také nám napoví, jak bychom měli postupovat v případě, že se nějaký velký asteroid vydá naším směrem a bude hrozit jeho srážka se Zemí.

• Zdroj fotografií: JAXA