Překvapení z Titanu: Kraken Mare je zřejmě mnohem hlubší než jsme si mysleli

25.01.2021 - Stanislav Mihulka

Analýza dat, shromážděných sondou Cassini, přinesla velké překvapení o Saturnově měsíci Titanu. Jeho největší moře je podle všeho mnohem hlubší než jsme si doposud mysleli…

Na severní polokouli Saturnova měsíce Titanu se nachází Kraken Mare, největší známá vodní plocha na tomto vesmírném tělese. Podle toho co o něm víme, jde o kapalné moře či jezero (rozlohou větší než například Kaspické moře), tvořené směsí tekutého etanu a metanu. Podle původních dat z roku 2014 by mělo být hluboké nejméně 35 metrů.

Valerio Poggiali z amerického výzkumného centra Cornell University Center for Astrophysics and Planetary Science a jeho kolegové nedávno zpracovali novější data, která pocházejí od dnes již neexistující sondy Cassini. Ta je shromáždila během jednoho ze svých posledních průletů nad Titanem v roce 2017.

Hloubka Krakenova moře

Z analýzy těchto dat vyplývá, že Kraken Mare je mnohem hlubší než jsme si doposud mysleli. Podle vědců dosahuje hloubky minimálně 300 metrů. Může ale být i podstatně hlubší, protože radar na palubě sondy Cassini nedosáhl do větších hloubek. Z nového určení hloubky Kraken Mare teď může vyplynout celá řada nových poznatků.

TIP: Proleťte se nad povrchem Saturnova měsíce Titanu

Již nyní je například jasné, že Kraken Mare obsahuje zhruba 80 procent kapalin na povrchu Titanu. Kdyby bylo na Zemi a mělo velikost ve stejném poměru k povrchu planety, bylo by větší než všech pět Velkých jezer v severní Americe. Určení jeho hloubky také podle vědců přispěje k lepšímu poznání stále záhadné uhlovodíkové chemie Titanu.

• Zdroj fotografií: NASA/John Glenn Research Center