Překvapivé vítězství Elona Muska: Astronauty má na Měsíc dopravit SpaceX

19.04.2021 - Stanislav Mihulka

SpaceX získali kontrakt na systém pro přistání na Měsíci. Astronauty by tam měla dopravit loď Starship

<p>NASA oznámila, že vybraným dopravcem, který má dostat astronauty na Měsíc, je společnost miliardáře Elona Muska SpaceX.</p>

NASA se již pilně připravuje na návrat astronautů na Měsíc. Ti poslední se na něm prošli v roce 1972. Americká vesmírná agentura v těchto dnech oznámila, že vybraným dopravcem, který má astronauty na Měsíc dostat, je společnost miliardáře Elona Muska SpaceX. Firma tak získala zajímavý kontrakt v hodnotě 2,9 miliardy dolarů (téměř 63 miliard korun).

Jde o poměrně překvapivý krok, protože NASA dříve při podobných příležitostech vždy vybírala více adeptů, především proto, aby v případě selhání měla připravenou náhradu.

Přistání se Starship

Teď to ale vypadá, že jak Blue Origin Jeffa Bezose, tak i společnost Dynetics jsou ze hry. Podle analytiků tento krok potvrzuje, že se ze SpaceX stává nejbližší partner NASA ze soukromé sféry. Je to samozřejmě poněkud riskantní sázka, zvlášť pokud vezmeme v úvahu, že novou loď Starship, na které SpaceX pracuje, v poslední době provází jedna nepříjemnost za druhou.

TIP: NASA testovala motory pro raketu SLS: Zkouška ale nedopadla podle očekávání

Právě opětovně použitelná loď Starship přitom hraje ústřední roli v plánech s přistáním na Měsíci. Starship by měla pojmout početné posádky i množství nákladu, které může dopravit na Měsíc a později i do dalších destinací ve Sluneční soustavě.

Scénář letu astronautů na Měsíc v rámci programu Artemis počítá s dopravou pomocí nosné rakety Space Launch System a kosmické lodi Orion, která dopraví čtveřici astronautů na lunární orbitální stanici Gateway. Tam si dva z nich nastoupí na Starship a přistanou s ní na Měsíci, kde se zřejmě zdrží týden. Pak se opět vrátí na Zemi.