Premiéra: Do vesmíru poletí astronaut Spojených arabských emirátů

Bývalý vojenský pilot Hazza Al Mansouri stráví osm dní na palubě ISS. Stane se tak prvním astronautem Spojených arabských emirátů

25.09.2019 - Stanislav Mihulka

Do historie pilotovaných vesmírných letů v těchto dnech podle všeho vstoupí další země. Na let k Mezinárodní vesmírné stanici ISS je připraven první astronaut pouštní federace Spojených arabských emirátů. Bývalý vojenský pilot a čtyřnásobný otec Hazza Al Mansouri by měl odstartovat na oběžnou dráhu ve středu 25. září 2019 (v 16:57 hodin moskevského času).

Al Mansouri poletí s americkou astronautkou Jessicou Meir a Rusem Olegem Skripočkou. Jako obvykle je na Mezinárodní kosmickou stanici dopraví kosmická loď Sojuz, která vzlétne z kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu. Astronaut Spojených arabských emirátů stráví na palubě ISS celkem osm dní. 3. října by se měl zase vrátit zpátky na Zemi. Doprovodí ho astronaut Nick Hague a kosmonaut Alexej Ovčinin.

Astronaut z Arabského poloostrova

Astronaut Al Mansouri se v roce 2004 stal vojenským pilotem letectva Spojených arabských emirátů, kde létal i na strojích F-16. V roce 2018 se stal jedním z dvojice vítězů výběru kandidátů pro kosmický program Spojených arabských emirátů, kteří byli vybráni z původně více než 4 tisíc kandidátů.

TIP: Nová rekordmanka NASA: Peggy Whitsonová strávila ve vesmíru 665 dnů

Novopečený astronaut se na misi oficiálně připravoval asi dva roky. Reportérům ale prozradil, že se na takovou věc připravoval vlastně již od dětství. Jako vojenský pilot prý nebude mít problém strávit osm hodin v nepohodlném prostoru lodi Sojuz. V ní bude nejprve dvě hodiny čekat na startovací rampě a pak šest hodin poletí k Mezinárodní vesmírné stanici. U sebe bude mít fotografii rodiny a vlajku své země.