Při gravitačním souboji dvojice hvězd vznikl spektakulární kosmický oblak

06.02.2020 - Stanislav Mihulka

Astronomové prozkoumali podivný oblak plynu, který vznik v důsledku interakce dvojice hvězd.

<p>Snímek pořízený pomocí radioteleskopu ALMA zachycuje komplexní struktury plynu v mlhovině obklopující dvojhvězdu HD101584. Barvy reprezentují různé rychlosti: modrá – plyn se pohybuje vysokou rychlostí směrem k nám; červená – plyn se pohybuje směrem od nás.</p>

Stejně jako lidé i hvězdy se mění s věkem a nakonec zaniknou. U hvězd podobných Slunci tento proces dospěje do fáze, kdy hvězda spotřebuje veškeré dostupné palivo v jádře a nafoukne se do podoby mohutného a jasného rudého obra. Nakonec ztratí své vnější obálky a zbude po ní jen odhalené jádro: horký a hustý pozůstatek označovaný jako bílý trpaslík.

V dvojhvězdném systému HD101584 ze v souhvězdí Kentaura ale došlo na jiný scénář - podle Hanse Olofssona ze švédské Chalmers University of Technology se zde odehrálo něco jako hvězdný souboj. Jakmile větší hvězda dospěla do vývojové fáze rudého obra, zvětšila se natolik, že obklopila svého méně hmotného hvězdného souputníka. Následkem toho začala menší hvězda po spirále sestupovat blíže k větší souputnici, ke kolizi však nedošlo! Místo toho tento orbitální manévr vyvolal zjasnění mohutnější hvězdy, které odhalilo její jádro a horní vrstvy atmosféry rozptýlilo do okolí.

TIP: Radioteleskopy ALMA vystopovaly dramatický hvězdný ohňostroj

Členové výzkumného týmu se domnívají, že komplexní struktury v mlhovině obklopující systém HD101584 vznikly jednak díky postupnému přibližování malé hvězdy k rudému obrovi a také prostřednictvím výtrysků (jetů) plynu, které se při tomto procesu zformovaly. Pochopení dynamiky tohoto hvězdného souboje astronomům pomůže lépe porozumět závěrečným vývojovým stadiím hvězd podobných Slunci.