Příběh dvou pulsarů: Proč jsou některé pulsary rádiové a jiné gama?

26.01.2017 - Stanislav Mihulka

Astronomové vyřešili problém s rádiovými a gama pulsary. Všechno záleží na tom, z jakého úhlu pulsar pozorujeme

Pulsary -<p>Geminga je gama pulsar, BO355+54 je rádiový pulsar</p>
Pulsary -

Geminga je gama pulsar, BO355+54 je rádiový pulsar

Některé z pulsarů ve vesmíru vyzařují rádiové vlny, jiné pulsary zase gama záření. Existuje snad více druhů pulsarů? Mezinárodní tým astronomů zjistil, že to s nimi není úplně tak, jak to vypadá.

Badatelé prostudovali dva specifické objekty – pulsary Geminga a BO355+54. Tyto pulsary jsou si v mnohém podobné. Oba dva rotují rychlostí zhruba 5 otoček za sekundu a oba dva také vznikly asi před půl milionem let.

Rádiové a gama pulsary

Pozoruhodné ovšem je, že Geminga patří k intenzivním gama pulsarům, zatímco BO355+54 je jedním z nejjasnějších rádiových pulsarů vůbec. V čem to tedy vězí?

Astronomové přišli na to, že jak Geminga, tak i BO355+54 vlastně vyzařují jak rádiové vlny, tak i gama záření. Záleží jenom na tom, z jakého úhlu pulsary pozorujeme ze Země.

TIP: Rádiový pulsar nebo magnetar? Objekt PSR J1119-6127 mate astrofyziky

Pulsary vyzařují rádiové vlny z oblastí u magnetických pólů, které jak u Gemingy, tak i BO355+54 mají v místech polárních výtrysků hmoty. Gama záření je oproti tomu vyzařováno z oblasti ve tvaru donutu, který obepíná rovník pulsaru.

IFL Science, Astrophysical Journal