Příběhy vojáků z polského tažení (3): Z polského letectva do RAF

16.04.2020 - Miroslav Mašek

Ačkoliv příběhy většiny bojovníků německo-polského střetu z podzimu 1939 překryl čas, některé se přece jen vymykaly natolik, že svou zajímavostí přetrvaly do dnešních dnů. Patří mezi ně i cesta polského pilota Władysława Gnyśe do RAF

<p>Polské PZL P.11 neměly proti německým strojům příliš šancí. <strong>Władysław Gnyś</strong> dokázal využít obratnost své zastaralé stíhačky a získal na ní několik sestřelů.</p>

Polské PZL P.11 neměly proti německým strojům příliš šancí. Władysław Gnyś dokázal využít obratnost své zastaralé stíhačky a získal na ní několik sestřelů.


Reklama

V září 1939 zemřel v souboji pilot kapitán Mieczysław Medwecki. Polští stíhači se měli za Medweckého smrt pomstít během několika minut. V PZL P.11c, jenž souboj s Neubertem přežil, seděl zkušený kapitán Władysław Gnyś (1910–2000). Do letectva vstoupil roku 1931 a po pěti letech dosáhl takového mistrovství, že působil jako instruktor v dęblinské pilotní škole

Na jaře 1939 nadřízení ustanovili Gnyśe velitelem 121. stíhací eskadry tvořící součást obrany Krakova. Těsně před vypuknutím války se jednotka přesunula na záložní letiště Balice, odkud 1. září Gnyś vzlétl k úvodní misi. Po válce barvitě vzpomínal: „Přestože se mi podařilo palbě uniknout, věděl jsem, že nemám velkou šanci na přežití, neboť P.11 se sotva mohl měřit s lépe vyzbrojenými stukami. Mohl jsem spoléhat pouze na obratnost. Zaútočil jsem na jednoho protivníka a vystřílel do trupu téměř veškerou munici. Zasažený bombardér vyhnal motor na plné otáčky, aby vzápětí přešel do střemhlavého letu. Napadlo mě, že mě chce oklamat, a tak jsem mu odřízl ústupovou cestu a zaútočil znovu. Během zatáčky zavadil křídlem o stromy a roztříštil se o zem.“

TIP: Generálmajor Otmar Kučera: Squadron leader z Juliánova

Ve skutečnosti se těžce poškozený junkers dovlekl na základnu, avšak Gnyś ještě neřekl poslední slovo. Napadl totiž dvojici bombardérů Do 17E z KG 77 a palbou i manévry způsobil, že se německé stroje poblíž vesnice Żurada srazily.

Do konce září sestřelil Gnyś ještě He 111 a po porážce Polska uprchl do Francie. V kabině MS.406 dosáhl tří skupinových vítězství (He 111 a dva Do 17), další osudy ho zavály do RAF.

Postupně vystřídal několik perutí, v nichž létal na hurricanech i spitfirech, u 309. průzkumné peruti sedlal americký mustang. V létě 1944 se stal velitelem 317. polské stíhací perutě, ale záhy byl sestřelen flakem. Díky pomoci odbojářů uprchl ze zajatí a vrátil se ke svým. Po válce se usadil v Kanadě a v 80. letech navázal přátelství se svým někdejším soupeřem Frankem Neubertem.

Příběhy vojáků z polského tažení:

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Mamuti patří k dávným živočichům, u nichž existuje alespoň teoretická šance, že se nám je podaří naklonovat.

Zajímavosti

Únosů mladých žen a dívek indiány se v historii odehrálo hned několik

Historie

Soustava evropských teleskopů

V provozu od roku: 1998–2001
Průměr: každý ze čtyř dalekohledů 8,2 m

Soustava dalekohledů VLT (Very Large Telescope) představuje vlajkovou loď evropské astronomie pro pozorování vesmíru ze zemského povrchu. Jedná se o největší systém evropských teleskopů: Vyrostl na hoře Cerro Paranal na severu Chile, v centrální části pouště Atacama, která je nejsušším místem na světě. Dalekohledy spravuje Evropská jižní observatoř (European South Observatory, ESO), k jejímž členům se od roku 2007 řadí i Česká republika. 

Základ observatoře tvoří čtyři dalekohledy, každý o průměru 8,2 m: Antu (v provozu od roku 1998), Kueyen (1999), Melipal (2000) a Yepun (2001). Kromě toho do soustavy patří i čtyři pomocné přístroje o průměru 1,8 m. Mohou pracovat všechny společně, a vytvořit tak obří interferometr VLTI, který astronomům umožní sledovat až 25× jemnější podrobnosti než v případě každého teleskopu zvlášť.

Do vybavení dalekohledů jsou zařazovány stále nové a dokonalejší detektory i kamery. Například zařízení GRAVITY pro interferometr VLTI provedlo první přímé pozorování exoplanety prostřednictvím optické interferometrie. Díky této metodě se podařilo odhalit komplexní atmosféru tělesa, v níž oblaka železných a křemičitých částic víří v bouři planetárních rozměrů. Použitý postup nabízí jedinečnou možnost průzkumu dnes známých planet mimo Sluneční soustavu.

Přístroj GRAVITY rovněž přinesl další důkaz dlouho předpokládané přítomnosti superhmotné černé díry ve středu naší Galaxie. Nová pozorování zachycují shluk plynu obíhající po kruhové dráze těsně nad horizontem událostí, a to rychlostí odpovídající až 30 % rychlosti světla. 

Vesmír

Požáry v Grónsku z roku 2017

Věda
Zajímavosti

Karikaturisté ukazovali bitvu jako klání generálů – v zákopech ale trpěly desetitisíce vojáků.

Válka

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907