Případ µ2 Scorpii: I hvězdy odsouzené k smrti mohou mít planety

Astronomové objevili u velké hvězdy v souhvězdí Štíra dva plynné obry. Během relativně krátké doby budou tyto exoplanety svědky exploze supernovy

10.05.2022 - Stanislav Mihulka

Asi 90 procent exoplanet, které jsme zatím objevili v okolním vesmíru, obíhá kolem hvězd, které jsou podobně velké jako naše Slunce nebo menší. Podle odborníků to ale nemusí odrážet skutečné poměry ve vesmíru. Spíše jde o zkreslení, dané našimi dosavadními pozorovacími metodami.

Tuto představu potvrzuje i nedávný objev dvou exoplanet – plynných obrů, ve velmi zajímavém planetárním systému hvězdy µ2 Scorpii (Mu2 Scorpii). Jde o velkou hvězdu spektrální třídy B, která je mimořádně jasná a horká. Kvůli své hmotnosti, která odpovídá asi devíti Sluncím, tato hvězda relativně brzy (v kosmickém měřítku) zanikne ve zničující explozi supernovy.

Obři ze souhvězdí Štíra

V tomto případě jde navíc o další hvězdu s planetárním systémem, která je viditelná pouhým okem – je součástí souhvězdí Štíra. Dotyčná hvězda se jmenuje Pipirima – vznikla před pouhými 18,5 miliony let a je od nás vzdálená asi 474 světelných let.

TIP: Překvapení v planetárním systému: Obří planeta u příliš mladé hvězdy

Astronomové na plynné obry nenarazili náhodou. Hvězda µ2 Scorpii se stala součástí projektu B-Star Exoplanet Abundance STudy (BEAST), který pátrá po planetách u velkých hvězd. Jak se v podobných případech nezřídka stává, existence a parametry exoplanet systému µ2 Scorpii nejsou příliš v souladu se stávajícími modely vzniku exoplanet.

Souhvězdí Štíra je viditelné na jižní obloze. Z území Česka je Pipirima krátce k vidění během července. (foto: Stellarium)