Přípravy k přistání na planetce a přenesení vzorků k Měsíci jsou v plném proudu

25.03.2016 - Martin Reichman

NASA hodlá vyslat k blízkozemní planetce robotickou sondu. Po přistání má robot dopravit obří balvan k Měsíci, kde jej prozkoumají astronauté

Má jít o velkolepý projekt – v roce 2021 chce NASA vyslat robotickou sondu na blízkozemní planetku a z jejího povrchu vyzvednout obrovský balvan. Ten má poté sonda dopravit na orbitu Měsíce, kde z něj odeberou astronauté vzorky. Přípravy na neobvyklou misi běží již druhým rokem a pomalu se začínají rýsovat podrobnosti projektu.

Cílů mise Asteroid Redirect Mission (ARM) je hned několik. Kromě primárního cíle – výzkumu planetky, existuje i několik dalších. NASA počítá s tím, že by technologie použité během mise ARM posloužily i při výstavbě stálé lidské základny na Měsíci a případně také základny na Marsu. Mise má také posloužit k otestování technologií pro případ, že by Zemi hrozila srážka s vesmírným objektem.

Cíle pro přistání

Objekt, na kterém má robotická sonda přistát, zatím nebyl přesně určen. V předběžném výběru nicméně figurují planetky Itokawa, Bennu, 1999 JU a 2008 EV5, přičemž posledně jmenovaný patří aktuálně mezi nevětší favority. Vše se ale může ještě změnit, NASA chce seznam vhodných objektů postupně rozšiřovat a upřesňovat.

Itokawa, Bennu i 2008 EV5 jsou přibližně stejně velké, zhruba půlkilometrové planetky, průměr planetky 1999 JU se již blíží kilometru. Pro 2008 EV5 hovoří především jeho typ – jde o planetku uhlíkatou planetku typu C, tedy o objekt, který je v rámci Sluneční soustavy zastoupen nejhojněji. Stejný objekt má ale ve svém hledáčku i ESA v rámci mise sondy Marco Polo-R.

Itokawu v minulosti již krátce zkoumala japonská sonda Hayabusa a v červnu 2010 dopravila na Zemi několik vzorků z povrchu. K planetce Bennu má již letos v září zamířit sonda OSIRIS-REx. Výběr cíle pro misi ARM ale není zdaleka uzavřený a může se ještě změnit. Finální výběr by měl proběhnout někdy v roce 2020 nebo 2021.

Transport balvanu k Měsíci

Druhá fáze mise zahrnuje přistání robota ARRM a vyzvednutí balvanu z povrchu planetky. ARRM má po vyzvednutí balvanu zamířit k Měsíci, kde na oběžné dráze 70 000 kilometrů nad povrchem vyčká s kusem skály z asteroidu příletu astronautů. V roce 2026 by měla odstartovat třetí a závěrečná fáze mise – raketa SLS má dopravit dvoučlennou posádku v Orionu k robotickému plavidlu AARM. Astronauté poté odeberou z balvanu vzorky a vrátí se s nimi na Zemi.

• Zdroj fotografií: NASA.gov Video