Proč obvykle nemůžeme mít více než pět blízkých přátel?

04.05.2016 - Stanislav Mihulka

Lidský mozek je nastavený tak, že zvládne emoce jenom několika málo blízkých přátelství

Podle hypotézy sociálního mozku jsou mozky primátů, četně toho lidského, postaveny tak, aby řešily sociální vztahy uvnitř skupiny. Průměrný člověk má podle této představy kolem 150 známých. Lidský mozek na víc nestačí. A čím těsnější přátelství, tím je takových přátel méně.

Nová vědecká studie potvrzuje, že lidský mozek zvládne jen v průměru pět blízkých přátelství. Doopravdy blízké přátelství je emočně velmi náročné a ani lidský mozek se svojí ohromnou kapacitou jich nezvládne mnoho.

TIP: Bohatý sociální život mají i delfíni

Vyplývá to z analýzy 6 miliard telefonických rozhovorů, které v roce 2007 absolvovalo celkem 35 milionů uživatelů telefonů z Evropy. Tito uživatelé vedli dlouhé a časté hovory v průměru jen s o něco víc než čtyřmi lidmi.

IFL Science, arXiv