První objevený ultrahorký neptun je nejspíš jen zbytkem původní planety

28.09.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Opečený ultrahorký neptun <strong>LTT 9779b</strong> je zřejmě zbytkem mnohem většího plynného obra.</p>

Opečený ultrahorký neptun LTT 9779b je zřejmě zbytkem mnohem většího plynného obra.

Sluneční soustava je na první pohled plná různorodých planet. Ve skutečnosti jsme si ale vůbec nedokázali představit, jaké planety mohou existovat v okolním vesmíru. Dnes už takových planet známe tisíce a stále nás nepřestávají udivovat. Některé z nich by navíc podle našich modelů vzniku planet neměly vůbec existovatJednu takovou planetu nedávno objevil mezinárodní tým astronomů u blízké hvězdy LTT 9779, vzdálené 260 světelných let, jejíž stáří je asi 2 miliardy let.

Jde vlastně o první planetu celé nové kategorie, ultra horký neptun. Exoplaneta, která nese označení LTT 9779b, se nachází v takzvané Neptunské poušti. To je oblast kolem hvězdy, ve které planety oběhnou hvězdu jednou za méně než 2-4 dny. Jak prozrazuje název „pouště“, v těchto oblastech se planety typu Neptun, tedy menší plynní obři, objevují jen nesmírně vzácně.

Pekelná chemická laboratoř

Planeta LTT 9779b oběhne svou mateřskou hvězdu jednou za 19 hodin. Její oběžná dráha se nachází tak blízko u hvězdy, že její povrchová teplota přesahuje 1700 °C. To dělá z ultrahorkého neptunu unikátní vesmírnou chemickou laboratoř. Při těchto teplotách se totiž těžké prvky, jako je třeba železo, stávají ionizovanými a chemické molekuly se disociují, štěpí na jednodušší látky.

TIP: Obr proti pravidlům: Nově objevená planeta by správně neměla existovat

Pozorování ukazují, že exoplanetu LTT 9779b tvoří masivní planetární jádro o hmotnosti asi 28 Zemí, které obaluje atmosféra, jejíž hmota představuje asi 9 procent hmotnosti planety. Vědci také zjistili, že hvězda LTT 9779 obsahuje opravdu vysoké množství železa – podle odhadů asi dvojnásobek proti Slunci. U takových hvězd přitom často vznikají velcí plynní obři na blízkých oběžných drahách. Z toho všeho badatelé usuzují, že planeta LTT 9779b je opečeným zbytkem původně mnohem většího plynného obra.