První plodinou pěstovanou na Marsu by se mohla stát vojtěška

Badatelé experimentovali s vojtěškou v simulované marťanské půdě a zjistili, že v ní prospívá stejně dobře jako na Zemi.

24.08.2022 - Stanislav Mihulka

Pokud někdy překonáme překážky spojené s cestou lidí na Mars, nejspíš se budeme pokoušet o trvalejší osídlení. V těchto snahách bude hrát klíčovou roli pěstování vhodných plodin. Matt Damon ve slavném filmu „Marťan“ pěstoval v marťanském substrátu brambory. V reálném světě to tak jednoduché ale rozhodně nebude.

Na rudé planetě není organická hmota ani mikrobi, což představuje zásadní složky pozemské půdy. Dalším kritickým problémem je přítomnost značného množství solí a dalších látek, které nepochybně budou komplikovat růst rostlin. Oba tyto problémy by do značné míry mohla vyřešit vhodná volba pěstovaných plodin.

Pooja Kasiviswanathan z americké Státní univerzity Iowy, v době zahájení projektu ještě středoškolská studentka, vedla výzkum, který ověřil, že vhodnou „pionýrskou“ plodinou pro Mars by mohla být vojtěška (Medicago sativa), běžně pěstovaná a zplaňující pícnina i v České republice.

Vojtěška na Marsu

Badatelé experimentovali s vojtěškou v simulované marťanské půdě a zjistili, že může růst stejně dobře jako v pozemské půdě i bez přidání hnojiva. Vojtěška je odolná vůči vyššímu obsahu solí a zároveň, jako všechny bobovité rostliny, má vojtěška k dispozici symbiotické hlízkovité bakterie, které fixují atmosférický dusík, takže prakticky nepotřebuje hnojit.

Vědci v experimentech použili vojtěšku jako „zelené hnojivo“ a v simulovaném marťanském regolitu po vojtěšce pěstovali tuřín, ředkvičky a salát, vesměs s úspěchem. Výhodou těchto tří plodin přitom je, že nepotřebují mnoho péče, rychle rostou, a také nepotřebují mnoho vody. To z nich dělá zajímavé plodiny pro rudou planetu.

TIP: Vinice a na Marsu? Podle gruzínských vinařů to je skvělý nápad

Z výsledků experimentů ale také vyplynulo, že na Marsu bude nutné používat víceméně sladkou vodu. To je problém, protože na Marsu je dostupná mírně slaná, brakická voda. Řešením by mohlo být odsolování pomocí mořských sinic rodu Synechococcus a následným filtrováním vody přes místní vulkanickou horninu.