První topografická mapa Merkuru: Čtyřkilometrová pohoří i mohutné propasti

10.05.2016 - Martin Reichman

NASA představila zbrusu novou topografickou mapu nejvnitřnější planety naší Sluneční soustavy. Mapa povrchu Merkuru je složena z více než 300 tisíc snímků pořízených sondou Messenger. Dřívější mapování se soustředilo pouze na severní polokouli a rovníkovou oblast, jižní partie Merkuru byly až doposud víceméně neznámé. Před příletem Messengeru byl Merkur z vesmíru zkoumán pouze během tří průletů sondy Mariner 10 (v letech 1974 – 1975). Mariner 10 poskytl snímky 45 % povrchu planety s rozlišením 1 km/pixel.

TIP: Unikátní video: Sonda Messenger pořídila detailní záběry povrchu Merkuru

Nová mapa ukazuje, že je Merkur poměrně členitým tělesem – nejvyšší místo se pne jen 4,48 kilometru nad jeho povrch. Naopak nejnižším místem je Rachmaninova pánev – impaktní kráter hluboký 5,38 kilometru vzniklý během vesmírné srážky. Na Merkuru najdeme hory, vypouklé dómy, brázdy, zlomy nebo údolí. Některé z pánví zřejmě vznikly stejně jako moře na Měsíci – tedy vylitím podpovrchového magmatu do hlubokých impaktních pánví.

• Zdroj fotografií: NASA.gov Video