Říhnutí spícího monstra: Minivýtrysk supermasivní černé díry v centru Mléčné dráhy

Supermasivní černá díra v centru naší domovské Galaxie vyprodukovala slabý výtrysk záření a hmoty

13.12.2021 - Stanislav Mihulka

Oproti řadě jiných supermasivních černých děr v jiných galaxiích je naše domovská supermasivní černá díra – Sgr A*, vlastně dost ospalé monstrum. To ale neznamená, že by byla zcela neaktivní. Ukazuje se, že si i ona občas „pochutná“ na hvězdě nebo oblaku plynu, a následně odpálí výtrysk hmoty a záření. Jako by si černá díra po svačince říhla.

V případě Mléčné dráhy nejsou tyto výtrysky obvykle příliš výrazné a není snadné je vystopovat. Gerald Cecil z americké Severokarolínské univerzity v Chapel Hill a jeho spolupracovníci museli vynaložit téměř detektivní úsilí, aby takový výtrysk objevili.

Dva tisíce let starý výtrysk

V roce 2013 se vědcům podařilo zaznamenat stopy po nedávném výtrysku supermasivní černé díry Sgr A*, který směřoval jižním směrem. Cecila a spol. zajímalo, zda najdou odpovídající výtrysk severním směrem. U černých děr obvykle zaznamenáváme dva protilehlé výtrysky.

Cecilův tým prostudoval řadu pozorování cílové oblasti vesmíru, pořízené různými teleskopy v rozmanitých oblastech elektromagnetického záření. Podařilo se jim vystopovat minivýtrysk záření a hmoty, který vyrazil z bezprostřední blízkosti supermasivní černé díry před pouhými dvěma tisíci lety.

TIP: Monstrum se probralo: Naše supermasivní černá díra je stále aktivnější

Černá díra tehdy něco „pozřela“ a přitom vznikl tento minivýtrysk. Badatelé s pomocí Hubbleova vesmírného dalekohledu nalezli zářící mračno vodíku, do něhož minivýtrysk narazil. Původně byl úzký, ale po srážce s mračnem vodíku se rozdělil na řadu tenkých proudů, takže připomíná říční deltu. Samotný výtrysk přitom není na snímcích Hubbleova dalekohledu patrný.