Rover Perseverance zachytil marsovské zatmění Slunce

Jak vypadá zatmění Slunce na rudé planetě? Výjimečný úkaz zachytil robotický rover Perseverance v detailu s dosud nejvyšší snímkovou frekvencí.

22.04.2022 - Martin Reichman

Robotické vozítko Perseverance natočilo video marsovského „zatmění Slunce“. Na záznamu, který trvá zhruba 40 sekund, je zachycený přechod většího ze dvou měsíců rudé planety – Phobosu, přes sluneční kotouč. Podle JPL automatický průzkumník záběr pořídil pomocí kamery nové generace Mastcam-Z už 2. dubna, tedy v 397. marsovský den své mise na rudé planetě. „Zatmění“ na Marsu probíhá podstatně kratší dobu, než trvá tento úkaz typicky na Zemi, a Slunce při něm není zastíněno úplně. Phobos je totiž 157× menší než Měsíc.

„Tato pozorování mohou vědcům pomoci lépe porozumět oběžné dráze Phobosu a tomu, jak jeho gravitace působí na povrch Marsu, což nakonec utváří kůru a plášť rudé planety,“ vysvětlují zástupci JPL význam uvedeného videa.

TIP: Záhada na Marsu: Místní zatmění Slunce vyvolávají nepatrné otřesy

Fotografie zatmění Slunce na Marsu pořídila už v roce 2004 dvojice robotických vozítek NASA Spirit a Opportunity a později v tom pokračoval další rover Curiosity. Perseverance zachytil přechodu Phobosu přes kotouč hvězdy v detailu s dosud nejvyšší snímkovou frekvencí.