Rychlý a elastický jazyk chameleonů inspiroval tvůrce měkkých robotů

31.10.2019 - Stanislav Mihulka

Vědci se opět inspirovali v přírodě. Inženýři z Purdueovy univerzity si tentokrát vypůjčili schopnosti chameleoních jazyků

<p>Chameleon dovede polapit hmyz během mrknutí oka</p>

Chameleon dovede polapit hmyz během mrknutí oka

Roboti nemusejí být jen z kovů, plastů a robustních součástek. V poslední době se bouřlivě rozvíjí měkká robotika, která přináší roboty netradičních tvarů a vlastností, často napodobujících živočichy nebo rostliny. Tým amerických odborníků se při vývoji měkkých robotů inspiroval pozoruhodným loveckým stylem chameleonů.

Tito bizarní ještěři nespoléhají na rychlé nohy nebo nebezpečné drápy. Namísto toho používají velice pružné jazyky, s nimiž lapají hmyz doslova smrtící rychlostí. Tento lovecký styl převzali i noví měkcí roboti, kteří dovedou velice rychle uchopovat předměty a pohybovat s nimi.

TIP: Vědci vyvinuli materiál, který mění barvu jako chameleóní kůže

Jeden z těchto měkkých robotů se dovede natáhnout až do pětinásobné délky a přitom chytí živého brouka za letu. Trvá mu to pouhých 120 milisekund. Konstruktéři měkkých robotů se přiučili i u jiných zajímavých organismů, jako je datlík tříprstý s jeho pevnými šlachami nebo masožravka mucholapka s obdivuhodnými pastmi na hmyz.

Purdue University