Salát vypěstovaný na oběžné dráze je stejně dobrý jako ten ze Země

10.03.2020 - Stanislav Mihulka

Experiment se zeleninou ve vesmíru dopadl na jedničku. Vesmírní zemědělci mají zelenou!

<p>Astronaut <strong>Shane Kimbrough</strong> u boxu Veggie pro pěstování zeleniny na ISS.</p>

Astronaut Shane Kimbrough u boxu Veggie pro pěstování zeleniny na ISS.

Lidé mají chuť na čerstvou zeleninu i na oběžné dráze. Astronauté na palubě Mezinárodní vesmírné stanice ISS už před lety dokázali vypěstovat salát, který tam také s chutí snědli. Je to důležitý krok pro přípravu budoucích dlouhodobých misí do vesmíru, které budou podstatně delší, než dnešní pobyty na oběžné dráze.

Velmi důležité ale je ověřit, zda je zelenina vypěstovaná ve vesmíru stejně hodnotná a pro lidské strávníky bezpečná. Je to stále stejný salát, případně jiné druhy zeleniny, ale přece jenom roste na oběžné dráze, kde se prostředí od toho pozemského v řadě parametrů liší. Především je tam mikrogravitace a dopadá tam více záření.

Salát z vesmíru

Astronauti v minulých letech na ISS vypěstovali na salát ze sterilizovaných semen v zařízení Vegetable Production System, přezdívaném Veggie. Ve stejné době probíhalo pěstování ve stejném zařízení i na Zemi. Box Veggie posílal data na Zemi a pak k odborníkům doputovaly i vzorky samotného salátu, které odolaly mlsným astronautům.

TIP: Astronauti na ISS testují řasový bioreaktor, který vyrábí kyslík i jídlo

Christina Khodadad z výzkumného centra Kennedy Space Center a její spolupracovníci provedli detailní chemické a biologické analýzy salátu z oběžné dráhy i z pozemního experimentu. Přečetli i DNA bakterií, které žily na kořenech salátu. Výsledky jednoznačně ukázaly, že salát vypěstovaný na ISS je zcela srovnatelný se salátem ze Země. Vesmírné zemědělství má zelenou.

Frontiers