Skleníky se solárními články namísto skla si samy vyrobí energii pro svůj provoz

11.02.2020 - Stanislav Mihulka

Skleníkům i solárním panelům vyhovuje umístění s dostatkem slunečního svitu. Proč toho nevyužít a nezkusit spojit tyto dvě technologie dohromady? Takovou možnost nabízejí poloprůhledné solární články, z nichž by se mohl stát materiál ke stavbě skleníků. Podle nedávné studie amerických vědců by takové skleníky mohly být v některých typech klimatu zcela energeticky udržitelné.

Jako velmi slibné se pro takové skleníky nabízejí organické solární články. Dovedou vyrábět energii ze slunečního záření, ale přitom jsou ohebné, přinejmenším poloprůhledné a hlavně mohou absorbovat jen část vlnových délek slunečního záření. Přesně takovou střechu potřebuje skleník se solární energií.

TIP: Díky novým křemíkovým nanočásticím se z oken stanou solární panely

Rostliny využívají k fotosyntéze jen část spektra dopadajícího slunečního záření. Pokud by ty zbývající části spektra záření využily organické solární články k výrobě elektřiny, mohlo by to fungovat. Vědci zjistili, že ve slunné Arizoně a méně prosluněné Severní Karolíně by skleníky se solárními články byly energeticky soběstačné. Ve studeném a tmavém Wisconsinu by si takové skleníky samy vyrobily přibližně polovinu energie potřebné ke svému provozu, což rovněž není k zahození.