Skrytá hrozba: V Jupiterově stínu se mohou ukrývat nebezpečné asteroidy

26.09.2019 - Stanislav Mihulka

Asteroidy a komety v oblasti Jupiteru mohou náhle ohrozit Zemi nebo jinou vnitřní planetu Sluneční soustavy

Sluneční soustava je sice naší domovem, není to ale zrovna moc bezpečné místo k životu. Je plná kosmických balvanů různých velikostí, z nichž některé mohly někdy v budoucnosti ohrozit naší planetu. Teď se k nim připojila další skupina asteroidů a komet, které se skrývají v oblasti Jupiteru, jimž jsme zatím v tomto ohledu nevěnovali větší pozornost.

Tvrdí to japonský astronom Kenta Oshima z National Astronomical Observatory of Japan. Jupiter má jako největší a také nejtěžší planeta Sluneční soustavy kolem sebe spoustu malých kosmických těles, jako jsou měsíce, asteroidy nebo komety. Měsíce obíhají kolem Jupiteru, další tělesa obíhají Slunce po podobné dráze jako Jupiter.

Nebezpečí z prostoru Jupiteru

V tuto chvíli jsou oběžné dráhy takových objektů obvykle stabilní. Oshima ale upozornil na to, že když některé objekty v oblasti Jupiteru určitým způsobem změní oběžnou dráhu, mohou se snadno stát vážnou hrozbou pro Zemi nebo jinou z vnitřních planet Sluneční soustavy. Oshima přitom vystopoval přinejmenším jeden takový případ.

TIP: Nepříjemně blízké setkání: Zemi ve čtvrtek jen těsně minul „neviditelný“ asteroid

Zmíněné objekty se nacházejí v blízkosti Jupiteru, někdy téměř doslova v jeho stínu. Proto je dost obtížné je ze Země pozorovat, natož důkladně sledovat. Jak se ale zdá, budeme si s tím muset nějak poradit. Pokud by náhle došlo ke krizi a některý z objektů by se skutečně dostal na dráhu, na níž by bezprostředně ohrožoval Zemi, je pro nás životně důležité vědět to s co největším předstihem, abychom se mohli pokusit něco smysluplného podniknout.