Sluneční plachetnice LightSail 2 pluje na oběžné dráze už 30 měsíců

23.11.2021 - Stanislav Mihulka

Mise cubesatu LightSail 2 představuje významný úspěch pro technologii slunečních plachet. Podobné sondy se brzy vydají do Sluneční soustavy

Malý satelit LightSail 2 byl součástí nákladu, který v červnu 2019 vynesla do vesmíru velká nosná raketa Falcon Heavy společnosti SpaceX. Jde o misi, jejímž cílem bylo vyzkoušet, zda sluneční plachta umožní satelitu změnit oběžnou dráhu. To se opravdu podařilo. Měsíc po vypuštění cubesat LightSail 2 rozvinul svou ultratenkou 32 m² velkou plachtu vyrobenou z mylaru a dostal se na vyšší oběžnou dráhu.

Bill Nye, šéf společnosti The Planetary Society, která vyslala LightSail 2 do vesmíru, už tehdy neskrýval nadšení: „Dostali jsme se na vyšší oběžnou dráhu bez raketového paliva, jen díky tlaku slunečního záření.“ Jde podle něj o udivující, ale přesto překvapivě funkční a do jisté míry i romantický typ pohonu – sonda LightSail 2 vlastně plachtí na slunečních paprscích.

Plavba dlouhá 30 měsíců

Nyní má šéf The Planetary Society další důvod ke spokojenosti – jejich LightSail 2 úspěšně surfuje na solárním větru už 30 měsíců, zatímco dole zuří pandemie. Technologie sluneční plachty prokazuje svou životaschopnost a zároveň neustále poskytuje cenná data, která pomohou při vývoji pokročilých slunečních plachetnic i při přípravě jejich misí.

TIP: Jak funguje solární plachetnice? Jde o efektivní způsob pohonu?

Mise LightSail 2 vyšla společnost na 7 milionů dolarů (asi 158 milionů Kč). O získaná data se dělí s NASA a podílejí se na přípravě tří budoucích misí slunečních plachetnic – NEA Scout, Solar Cruiser a ACS3. První z nich by přitom měla zamířit do prostoru v blízkosti Měsíce již v únoru 2022, kdy by se měla svézt s prvním zkušebním letem mise Artemis. Poté napne plachty a vyrazí od Měsíce navštívit planetku.